Media społecznościowe służą już nie tylko do nawiązywania relacji z ludźmi i dzieleniem się szczegółami z życia prywatnego ze znajomymi. Teraz są one głównie wykorzystywane w celach marketingowych, a nawet w celach sprzedażowych.
Obecność w mediach społecznościowych
Ponad połowa badanych twierdzi, że treści, z którymi spotyka się na Facebooku mają wpływ na ich decyzje zakupowe, prawie tyle samo osób uważa, że grafiki na Pintereście oddziałują na nich w ten sam sposób. Dzięki obecności w social mediach, przedsiębiorcy mogą dotrzeć ze swoimi produktami do coraz szerszej rzeszy klientów, większość z nich wykorzystuje to tworząc profile marek w mediach społecznościowych oraz treści sponsorowane, które czasem są reklamą natywną i niczym szczególnym nie wyróżniają się z codziennego feedu. Przez co użytkownicy niejednokrotnie nie potrafią odróżnić wpisów sponsorowanych od tych niesponsorowanych.
Opinia cenniejsza niż reklama
Często też sami użytkownicy oddziałują na siebie nawzajem. Gdy widzimy, że ktoś ze znajomych, bądź jakiś bloger czy celebryta posiada produkt danej marki, sami chcemy go posiąść. Opinia innych jest dużo bardziej cenna niż reklama, dlatego jeśli ktoś poleci na Facebooku dany produkt, ludzie chętniej sięgną po niego niż po obejrzeniu spotu reklamującego.
Buy it!
W mediach społecznościowych bardzo łatwo jest także umieścić odnośnik do sklepu internetowego bądź innej platformy z dostępnymi produktami. Na Instagramie na przykład można w opisie czy lokalizacji dodać adres url sklepu, dzięki temu użytkownicy będą wiedzieli gdzie znajdą produkt znajdujący się na zdjęciu. Facebook i Pinterest natomiast zamieściły na swoich platformach przycisk „Buy it”, który przekierowuje do sklepu internetowego z produktami przedstawionymi na w poście, dlatego użytkownik nie musi szukać ich w odmętach internetu, wszystko zostaje mu podane na tacy. Nawet Twitter, dzięki hashtagom, wspomaga sprzedaż i tak na przykład używając hashtagu #amazoncourt i zamieszczając link do danego produktu, może dodać ten produkt do koszyka w sklepie Amazona.
Zakupy w social mediach to wciąż temat świeży i nie do końca rozwinięty. Sam Instagram dopiero niedawno wprowadził możliwość postów sponsorowanych. Warto więc zainteresować się tą funkcją, gdyż ewidentnie będzie ona się jeszcze rozwijać w nadchodzących miesiącach.