Zaliczka i zadatek, choć powszechnie sa uznawane za pojęcia tożsame, w rzeczywistości oznaczają dwie operacje rzadzące się innymi zasadami. Brak dostatecznej wiedzy na temat różnic i traktowanie ich jako tego samego może w perspektywnie doprowadzić do niemiłych niespodzianek. Tym mniej przyjemnych, że związanych z pieniędzmi.
Zaliczka i zadatek, choć powszechnie sa uznawane za pojęcia tożsame, w rzeczywistości oznaczają dwie operacje rzadzące się innymi zasadami. Brak dostatecznej wiedzy na temat różnic i traktowanie ich jako tego samego może w perspektywnie doprowadzić do niemiłych niespodzianek. Tym mniej przyjemnych, że związanych z pieniędzmi.
Porównując zaliczkę i zadatek, przede wszystkim warto określić, że oba są formami przedpłaty cześci zobowiązania - więc oba są płacone przed odbiorem towaru lub realizacji usługi. W przypadku hotelu chodzi o przyjazd gościa i przenocowanie przez niego odpowiedniej ilości nocy. Dodatkowo w przypadku wywiązania się obu stron z umowy (tzn. gość przyjeżdża na odpowiednią ilość nocy a hotel zapewnia mu przez ten czas noclegi - zgodnie z wstępnymi ustaleniami), zarówno zaliczka jak i zadatek są wliczane jako zapłata częściowa za usługę.
Prawdopodobnie głównie ze względu na opisane podobieństwo, wiele osób myli zaliczkę z zadatkiem. Jeśli zaś chodzi o różnice, najważniejszą z nich jest kwestia zwrotności w przypadku niewypełnienia warunków umowy przez jedną ze stron. Mianowicie zaliczka powinna być zwrócona wpłacającemu bez względu na to, z czyjej strony wystąpiło zerwanie umowy. To oznacza, że nawet jeśli do wykonania usługi nie doszło ze względu na winę osoby wpłacającej zaliczkę, zaliczka powinna być jej zwrócona.
Z kolei z zadatkiem jest inaczej. Jeśli od umowy odstąpi strona wpłacająca (gość lub działający w jego imieniu organizator/ agent turystyczny) zadatek pozostaje bezzwrotny i pozostaje u podmiotu, który go otrzymał. Jeśli zaś od umowy odstąpi strona przyjmujaca zadatek - czyli hotel - jest zobowiązana do zwrotu wpłacającemu równowartości dwukrotnej wysokości zadatku.
Z powyższych widać więc, że podstawową różnicą są konsekwencje niewykonania warunków umowy - przy zaliczce bez względu na stronę i tak jest zwracana, w przypadku zadatku albo nie jest zwracany w ogóle, albo w postaci dwukrotnej rekompensaty.
Ze strony obiektu noclegowego, korzystniej wydaje się pobierać od biur podróży, agencji turystycznych i gości zadatki, ponieważ w razie zmiany planów goscia przynajmniej część pieniędzy pozostaje po stronie hotelu czy pensjonatu. Pozwala to pokryć ewentualne koszty pustego łóżka. Oczywiście sprawa jest dyskusyjna i wiele w niej zależy od indywidualnych warunków. Z reguły jednak hotelarze wychodzą lepiej pobierając od swoich klientów zadatki zamiast zaliczek - jeśli mają pewność, ze będa w stanie zapewnić konkretne noclegi w konkretnym, wybranym przez gościa terminie.
http://nocleginaplus.pl/14.zaliczka-czy-zadatekZaliczka czy zadatek