Czym byłaby lampa bez żarówki? kilka słów o stosowanych żarówkach w reflektorach samochodowych
https://www.facebook.com/autolampyŻarówki halogenowe są dziś najpowszechniej stosowanym źródłem światła przednich reflektorów samochodowych. Wyparły one wcześniej stosowane żarówki wolframowe przede wszystkim ze względu na większa trwałość i korzystniejszą barwę światła. W żarówkach typowych (wolframowych) występowało tzw. zjawisko czernienia. Każdy z pewnością zastanawiał się w momencie wymiany żarówki tego typu dlaczego bańka jest wyraźnie zaczerniona od środka. Wolfram, który parował z żarnika osadzał się na ściance bańki. Zatem z biegiem czasu, część wolframu z żarnika przenosiła się na bańkę. Żarnik stawał się zatem coraz cieńszy, ale świecił aż do momentu przepalenia. Żarówki halogenowe są pozbawione tej wady. Wnętrze bańki takiej żarówki wypełnia się gazem zawierającym związki jodu i bromu (tzw. związki halogenowe) Gaz tego typu zapobiega osadzaniu się wolframu na bańce czyli czernieniu szkła.. Pary wolframu osiadają zatem ponownie na żarniku co znacznie zwiększa trwałość żarówki. Można powiedzieć, że mamy do czynienia z pewnego typu samo regeneracją żarówki. Dzięki temu żarówka halogenowa podczas swej eksploatacji pracuje prawie z niezmienną wydajnością.
https://www.facebook.com/autolampyLampa halogenowa
Żarówki halogenowe posiadają następujące cechy:
Strumień świetlny ok. 1500 lm
Trwałość 150 - 1100 h
Temperatura światła ( czyli barwa ) ok. 3000 - 3200 K
Zasięg ok. 100 m
Najczęściej spotykane są żarówki halogenowe typu H4 oraz H7. Żarówka H4 jest dwuświatłowa tzn. że posiada dwa włókna i stosowana jest w systemie świateł mijania i drogowych (60 / 55 W). Żarówka H7 jest jednoświatłowa tzn. że ma tylko jedno włókno. Jest ona modyfikacją żarówki H4 przystosowaną do użycia w nowoczesnych reflektorach (reflektorach całopowierzchniowych). W żarówkach dwuwłókowych stosuje się przesłonę, która kieruje strumień światła w dół i w prawo. Dzięki temu zapewniona jest wymagana przepisami granica światła i cienia oraz asymetryczność wiązki światła w celu zapewnienia oświetlenia pobocza.