Favore.plBaza wiedzyDla firmy i biuraDoradztwo, audyt

Artykuł: Zarządzanie wiedzą w firmie

KATEGORIE
PROMOWANE USŁUGI
NAJNOWSZE ZLECENIA



Dodaj zlecenie

Zarządzanie wiedzą w firmie

Zarządzanie wiedzą w firmie
Autor: nowak-jakub   |   28 paź 2015, 14:33   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Doradztwo, audyt

Wiedza zawsze odgrywała olbrzymią rolę w organizacjach. Obecnie to nie jakość i ilość urządzeń czy maszyn decydują o powodzeniu firmy. Najistotniejszym czynnikiem jest wiedza, zwłaszcza w przedsiębiorstwach, które zajmują się przetwarzaniem i wytwarzaniem wiedzy. Rosnąca konkurencja wymusza na firmach poszukiwania nowych rozwiązań. Zasoby technologiczne, materialne i ludzkie mają pewne ograniczenia, dlatego co raz częściej zwraca się uwagę na wiedzę jako szczególną wartość w każdej firmie.

Jak każdy inny zasób wiedza również wymaga zarządzania. Aby podnieść konkurencyjność, przedsiębiorstwo musi wiedzieć jak skutecznie pozyskiwać, przetwarzać oraz zarządzać wiedzą w praktyce. Zarządzenie te polega na usystematyzowaniu procesu identyfikacji i rozpowszechnianiu wiedzy za pomocą wyspecjalizowanych narzędzi.
Dużą rolę odgrywa również informacja. Dostrzeżono jednak, że oprócz samych danych i dostępności do informacji, o efektywności decyduje wiedza. Szczególnie ta, która tkwi w umysłach pracowników. Wynika ona z dotychczasowych doświadczeń, talentów czy szkoleń. Sama wiedza nie służy tylko tego, aby coś stworzyć. Wiedza jest niezbędna do planowania, organizacji czy zarządzania projektem. Odpowiednie poznanie i dobranie narzędzi, metod w zarządzaniu wiedzą pozwala nam uzyskiwać coraz bardziej innowacyjne rozwiązania.

Jakie występują narzędzia?
- technologie informacyjne pozwalają nam rozwijać zarządzanie wiedzą o nowe obszary teorii i praktyki
- systemy zarządzania dokumentami
- e-learning służy do administrowania szkoleniami, wyciągania wniosków, sporządzanie statystyk
- wyszukiwarki internetowe jako ogromne bazy danych
- fora dyskusyjne, gdzie można wymieniać się doświadczeniami z innymi pracownikami
- portale korporacyjne

W zależności od tego profilu działalności, przedsiębiorstwo może wdrożyć bardziej szczegółowe narzędzia. Ważne jest, aby każde narzędzie charakteryzowało się kilkoma cechami takimi jak: łatwość znalezienia dokumentów, podział informacji dla pracowników i kierowników, trwałość przechowywanych danych.

Podsumowując, we współczesnej gospodarce na sukces wpływ ma wiele czynników. Na to jak poradzi sobie przedsiębiorstwo istotny wpływ ma również wiedza niezbędna do poprawnego formułowania problemów oraz wykorzystywania narzędzi i metod zarządzania.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy