Od 1. marca 2019 roku zacznie obowiązywać nowy program Mama Plus, mający zapewnić matkom co najmniej czwórki dzieci emeryturę, nawet w przypadku, gdy nigdy nie pracowały. Program ma przede wszystkim wesprzeć młode rodziny i zapewnić im stabilność w przyszłości.
Kobiety, które nigdy nie były aktywne zawodowo otrzymają emeryturę w minimalnym wymiarze, a więc w wysokości około 1100 złotych brutto. W przypadku kobiet, które wychowywały dzieci i dodatkowo były zatrudnione emerytura będzie miała większy wymiar. Świadczenie w ramach emerytury matczynej ma być co rok waloryzowane, na dokładnie takich samych zasadach i w takich samych terminach, jak pozostałe emerytury i renty.
Zasady przyznania emerytury dla matek 2019
O świadczenie będą mogły ubiegać się osoby, które osiągnęły wiek emerytalny, a więc 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn. Przysługuje ono osobom zamieszkujacym terytorium Rzeczypospolitej Polski, które tak zwany “ośrodek interesów życiowych” miały w naszym kraju przez minimum 10 lat. Ponadto o emeryturę matczyną będą mogły ubiegać się osoby posiadające prawo pobytu w Polsce, obywatele państw Członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu oraz osoby legalnie przebywającym w naszym kraju.
Z programu zostały wyłączone osoby, które:
- sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub ograniczył ją umieszczając dziecko w pieczy zastępczej,
- długotrwale zaprzestały wychowania małoletnich dzieci,
- są tymczasowo aresztowane, odbywają karę pozbawienia wolności bądź przebywają całodobowo w placówkach odwykowych dla osób uzależnionych od narkotyków, alkoholu bądź innych substancji odurzających.
A co z tatą?
Mimo, iż nazwa wskazuje, że jest to program wyłącznie dla pań, w niektórych sytuacjach skorzystać z niego będą mogli również ojcowie. Będzie to miało miejsce, gdy matka dzieci nie żyje, bądź je porzuciła i to ojciec sprawował nad nimi opiekę. Liczba wychowywanych dzieci w takim przypadku nie ulega zmianie (także musi być ich minimum czwórka).
Jak uzyskać świadczenie?
Świadczenia w ramach emerytury matczynej mają być przyznawane przez ZUS oraz KRUS na wniosek osoby zainteresowanej.
Wniosek powinien składać się z następujących elementów:
- danych osobowych osoby, która ubiega się o świadczenie tj. jej imienia i nazwiska, numeru PESEL oraz adresu zamieszkania i korespondencji,
- żądania wnioskodawcy, w którym wskazuje na świadczenie, o które się ubiega,
- podpisu osoby wnioskującej.
Jako załączniki należy dołączyć akty urodzenia dzieci oraz oświadczenie o sytuacji majątkowej i materialnej rodziny. W oświadczeniu należy zamieścić informacje dotyczące zatrudnienia osoby zainteresowanej, prowadzenia przez nią działalności zarobkowej, uprawnienia do renty bądź emerytury, posiadania gospodarstwa rolnego, prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnych oraz uzyskiwania dochodów z innych źródeł. Informacje te powinny być potwierdzone zaświadczeniami z poszczególnych urzędów.
Wprowadzenie emerytury dla matek ma wynagrodzić kobiety, które poświęciły swoją karierę zawodową na wychowywanie dzieci w związku z czym nie udało im się jej wypracować samodzielnie.