Nie tak dawno ruszył ten cały ePAUP czyli elektroniczna skrzynka podawcza, która ułatwia składanie pism do urzędów. Gdzieś czytałem, że ten wynalazek jest też dla firm, a nie tylko osób fizycznych. Czy ktoś w ogóle z tego korzystał? Jest sens zakładania konta w systemie.?
To zupełna nowość i pewnie będzie tak, że to firmy będą z tego systemu korzystać. Przecież te dokumenty ZUS przesyłane są przez ten program płatnik, nie. No to chyba naturalne, że również w tym przypadku to firmy zainteresują się ePUAP.
W zasadzie to kazdy chętny może założyć konto na www.epuap.gov.pl a firmy dysponujące kwalifikowanym podpisem elektronicznym zakładają konto i sami je weryfikują posiadanym podpisem. Tworzy się wtedy tzw. zaufany profil i wtedy pełni rolę jako bezpieczny podpis elektroniczny. Na razie to raczej zabawka niż coś pożytecznego ale za jakiś czas wiele spraw się załatwi nie wychodząc z domu.
Założenie konta w ePUAP jest banalnie proste. Podajemy imię i nazwisko, wybieramy czy jesteśmy osobą fizyczną czy firmą. Wybieramy czy logujemy się za pomocą hasła (sami go ustalamy) czy za pomocą certyfikatu. Klikamy zapisz i drukujemy to co dostaliśmy z systemu. Idziemy z tym do urzędu i tam potwierdzamy swoje dane. i Gotowe. Normalnie przypomina to proces rejestracji na forum internetowym.
Banalnie prosto jak założenie konta. Po zalogowaniu do systemu wybiera się to co nas interesuje z listy spraw życiowych. Od razu dostajemy listę czy właściwy urząd obsługuje elektronicznie takie wnioski. Jesli tak to postępujemy według instrukcji, jeśli nie to niestety musimy iść osobiście do urzędu niestety.
Zastanawiam się nad założeniem takiego profilu ale na razie mam wątpliwości czy to ma sens. Lista spraw jest raczej skromna i w zasadzie mnie nie dotyczy. Poza tym musiałbym mieć chyba dwa profile - firmowy i dla osoby fizycznej. Tego chyba nie przewidzieli? Szkoda, bo firmę mogę zamknąć w każdej chwili i otworzyć inną, a jako osoba fizyczna TRWAM.