w naszym kraju wymiana opon wciąż wzrasta. Według zeszłych wycen w poprzednim roku wyprzedano w naszym kraju blisko 10 mln opon. Niewątpliwie to bardzo dobra wiadomość. Dlaczego warto zmienić opony?Ogrom szlaków komunikacyjnych i jezdni w metropoliach jest odśnieżana w odpowiednim czasie. Kierowcy podążają więc po suchym, ewentualnie wilgotnym asfalcie. To mit, że w takiej okoliczności z powodzeniem wystarczają opony letnie. Opony zimowe różnią się nie tylko konstrukcją wierzchniej warstwy opony, ale także mieszanką, z której są zrobione. Są bardziej miękkie. To znak, że w mniejszej temperaturze pracy uzyskują optymalne parametry. Widać to na przykładzie wyścigów aut, gdzie przed rozpoczęciem koła okrywane są powłokami ogrzewającymi, aby opona w odpowiednim czasie miała idealną temperaturę podczas ruchu (ok. 80-90°C). Jeżdżąc ulicami mat się nie stosuje. Standardowo w czasie jazdy opona zimowa może podgrzać się do idealnej temperatury choćby nawet na mrozie, a opona letnia ze względu innego składu- nie. Istotne, że jeżeli dokonamy decyzji na wcześniejsze zmienienie opon zimowych, gdy temperatura jest wysoka, nie ryzykujemy. Dają niemal taką samą trakcję jak opony letnie. Jedynym minusem może być szybciej wycierający się bieżnik. Poza tym dość krótki okres zmiany może spowodować, że gdy spadnie pierwszy opad śniegu możemy mieć kłopot ze odnalezieniem osoby zmieniającej oponyz chwilą wolnego czasu. Kiedy najlepiej wymienić opony? Nawet najdroższe opony zużywają się i nadchodzi moment na zmianę. W przypadku nieobecności tak oczywistych symptomów zużycia, jak szczeliny lub wybrzuszenia, polskie normy techniczne każą wymianę opon o bieżniku mniejszym niż 1,6 mm. Aczkolwiek, realnie patrząc, opona tak zużyta nie ma większych szans na skuteczne działanie, zwłaszcza gdy jest mokro. Dlatego kiedy powłoka osiąga głębokość 3-4 mm, oponę koniecznie trzeba zmienić. Kiedy opona nie posiada jawnych zniekształceń, opony należy wymienić również wtedy, gdy dożyją dziesięciu lat. Jest w czym wybierać Nasz rynek zimówek jest już dość duży. Być może nie w sensie rozwagi kierowców i ludzi, którzy opon zimowych stale korzystają, ale w sensie bogactwa ofert producentówz pewnością tak.