Na polskim rynku wymiana opon ciągle wzrasta. wedle ostatnich szacunków w ubiegłym roku wyprzedano u nas prawie 10 mln opon. Niewątpliwie to bardzo dobra wiadomość. Dlaczego warto zmienić opony?Większa część dróg krajowych i jezdni w miastach jest odśnieżana w odpowiednim czasie. Kierowcy jeżdżą więc po suchym, ewentualnie wilgotnym asfalcie. to nieprawda, że w takiej sytuacji z pewnością wystarczają opony letnie. Opony zimowe wyróżniają się nie tylko ułożeniem bieżnika, ale także mieszanką, z której są wykonane. Są mniej sztywne. Oznacza to, że w mniejszej temperaturze używania ich mają optymalne parametry trakcyjne. Widać to biorąc przykład z wyścigów aut, gdy przed startem koła okrywane są matami ogrzewającymi, żeby opona w odpowiednim czasie miała idealną temperaturę podczas ruchu (ok. 80-90°C). W warunkach drogowych koców się nie używa. Standardowo podczas jazdy opona zimowa może rozgrzać się do idealnej temperatury choćby nawet w mroźne dni, a letnie opony na skutek innej mieszanki- niestety nie. Ważne, że jeśli zdecydujemy się na w miarę wczesne zmienienie zimówek, gdy temperatury są wyższe, niczym nie ryzykujemy. Zapewniają prawie taką samą trakcję jak opony letnie. Wyłącznym problemem może być bardziej zużywający się bieżnik. Ponadto krótki sezon wymiany może spowodować, że jak spadnie pierwszy śnieg możemy mieć problem ze znalezieniem osoby zmieniającej oponyz chwilą wolnego czasu. Kiedy wymieniać? Nawet najlepsze opony niszczą się i nadchodzi czas na zmianę. W wypadku nieobecności tak ewidentnych oznak zużycia, jak pęknięcia czy zgrubienia, krajowe reguły techniczne nakazują wymianę opon o bieżniku mniejszym niż 1,6 mm. Aczkolwiek, realnie patrząc, opona o tak zużytym bieżniku nie ma dużych szans na skuteczne działanie, zwłaszcza gdy jest mokro. Dlatego kiedy bieżnik osiąga głębokość 3-4 mm, oponę należy wymienić. Gdy ogumienie nie ma widocznych uszkodzeń, opony należy wymienić także wtedy, gdy osiągną wiek dziesięciu lat. Szeroka gama ofert Polski rynek zimówek jest duży. Możliwe, że nie w sensie świadomości kierujących i liczby osób, którzy zimówek regularnie używają, ale w sensie ilości ofert ludzi produkujących oponyna pewno tak.