Na polskim rynku wymiana ogumienia wciąż rośnie. wedle ostatnich szacunków w poprzednim roku sprzedano w naszym kraju ok. 10 mln opon. Nie ma wątpliwości, że to świetna wiadomość. Zimowe opony to już standardWiększa część dróg krajowych i ulic w miastach jest przygotowana w odpowiednim czasie. Kierowcy jeżdżą więc po suchym, ewentualnie wilgotnym asfalcie. To mit, że w takiej okoliczności z powodzeniem wystarczają opony używane latem. Opony zimowe wyróżniają się nie tylko konstrukcją bieżnika, ale także masą, z której są zrobione. Są mniej sztywne. To znak, że w niższej temperaturze używania ich osiągają optymalne właściwości. Widać to biorąc przykład z wyścigów aut, gdy przed rozpoczęciem koła okrywane są powłokami ogrzewającymi, aby opona w odpowiednim czasie miała optymalną temperaturę podczas ruchu (ok. 80-90°C). W warunkach drogowych mat się nie stosuje. Po prostu w czasie jazdy zimówka jest w stanie rozgrzać się do optymalnej temperatury nawet w mroźne dni, a letnie opony na skutek innego składu- nie. Istotne, że jeśli zdecydujemy się na wcześniejsze zmienienie opon zimowych, gdy jest jeszcze dość ciepło, niczym nie ryzykujemy. Dają prawie taką samą trakcję jak opony na których jeździmy latem. Jedynym problemem może być szybciej wycierający się bieżnik. Poza tym krótki okres wymiany może sprawić, że jak spadnie pierwszy opad śniegu możemy mieć kłopot ze odnalezieniem wulkanizatoraz chwilą wolnego czasu. Kiedy jest najlepszy czas na wymianę? Nawet najlepsze opony zużywają się i przychodzi czas na zmianę. W przypadku braku tak ewidentnych symptomów zużycia, jak pęknięcia albo zgrubienia, krajowe normy techniczne nakazują zmianę ogumienia o bieżniku mniejszym niż 1,6 mm. Jednak, realnie patrząc, opona tak zniszczona nie ma dużych możliwości na skuteczne działanie, szczególnie gdy pada deszcz. Dlatego kiedy bieżnik osiąga głębokość 3-4 mm, oponę trzeba zmienić. Gdy opona nie ma widocznych zniekształceń, opony trzeba wymienić także wtedy, gdy będą miały dziesięć lat. Szeroka gama ofert Nasz rynek opon zimowych jest duży. Być może nie w sensie rozwagi kierowców i osób, którzy opon zimowych stale używają, ale w sensie ilości ofert producentówna pewno tak.