Układ hamulcowy stanowi podstawowy element niezbędny do Twojego bezpieczeństwa gdy podróżujesz samochodem. Podczas jazdy musi on natychmiast odpowiadać na Twoją reakcję. Jego najważniejsze elementy stanowią: klocki, tarcze i bębny. Zgodnie ze swoją zasadą działania elementy te powodują hamowanie i unieruchomienie pojazdu. Dlatego też w celu uniknięcia poważnej awarii twojego samochodu nigdy nie należy zwlekać z okresową kontrolą układu hamulcowego.
Do zatrzymania pojazdu o masie 1 tony, jadącego z prędkością 130 km/h, potrzebna jest moc rzędu 150 kW. Ta moc zostaje rozproszona w formie ciepła, czego efektem jest podwyższenie temperatury od 300 stopni celcjusza do nawet 800 stopni celcjusza na kilku centymetrach kwadratowych powierzchni klocków.
Rozpoznawanie w praktyce najczęstszych niesprawności układu hamulcowego jest bardzo ważne dla Twojego auta. Poniżej niektóre z objawów awarii:
Kontrolka hamulców świeci się. Oznacza to, że ręczny hamulec jest zaciągnięty, lub istnieje zbyt niski poziom płynu hamulcowego, lub nastąpiło nadmierne zużycie kloców hamulcowych. Układowi hamulcowemu w tym przypadku grozi całkowita awaria.
Podczas hamowania samochód ściąga na jedną stronę. Możliwe jest, że jeden cylinderek hamulcowy albo zacisk jest zatarty lub, że po prostu brak jest powietrza w jednej oponie.
Pedał hamulca jest twardy. Trzeba mocno naciskać aby zahamować. Może to być spowodowane uszkodzeniem wspomagania hamowania, przewodów układu hamulcowego, cylinderków lub zacisków.
Pedał hamulca jest miękki. Pedał hamulca staje się "jak z gąbki" i zapada się w próżnię. Jest to ewidentny dowód na poważną awarię układu hydraulicznego.
Kontrola wszystkich wymienionych tu elementów układu hamulcowego jest niezwykle istotna.
Między innymi od ich zużycia zależy stan techniczny Twojego pojazdu, a przede wszystkim Twoje bezpieczeństwo
Proponujemy: