Co odróżnia Argenę od innych?
Mam wykształcenie polonistyczne. Na studiach miałam stypendium naukowe.
Ponadto prowadzę legalną działalność gospodarczą i na życzenie wystawiam rachunek.
U mnie masz pewność, że nie zostaniesz oszukany!!!
Nie kupujesz kota w worku! Pod każdym tematem podane są utwory wykorzystane w pracy.
Lista tematów prezentacji maturalnych 2009/2010
Ponad 200 tematów
Cena obejmuje; tekst, literatura przedmiotu, podmiotu oraz ramowy plan wypowiedzi
I Zagadnienia z korespondencji sztuk (43)
1. Film (16)
1. Adaptacja filmowa a jej literacki pierwowzór.
- Porównanie: Ber Ryszard, Lalka - Prus Bolesław. Lalka.
2. Dzieło literackie a jego filmowa adaptacja. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej wybranych utworów.
a) Literatura
1.Iwaszkiewicz Jarosław, Panny z Wilka,
2.Prus Bolesław, Lalka.
3.Szekspir William, Hamlet.
b) Film
1.Hamlet, reż. Franco Zeffirelli,
2.Lalka, reż. Ber Ryszard,
3.Panny z Wilka, reż. Wajda Andrzej
3. Filmy Andrzeja Wajdy a ich pierwowzory literackie. Omów wybrane przykłady.
a) Literatura
1.Iwaszkiewicz J., Panny z Wilka,
2.Reymont W., Ziemia obiecana.
b) Film
1. Wajda Andrzej (reż.), Panny z Wilka, Polska, Francja 1979,
2.Wajada Andrzej (reż.), Ziemia obiecana, Polska 1974.
5. Filmowe kreacje średniowiecznych herosów. Przedstaw na podanych przykładach.
1.Król Artur,
2.Waleczne serce,
3.William Wallce.
6. Problemy adaptacji filmowej. Porównaj wybrany film z jego literackim pierwowzorem; oceń adaptacje.
1.Darabont Frank, Zielona mila,
2.King Stephen, Zielona Mila.
7. Co jest ciekawsze - książka czy film?? Odpowiedz na pytanie, przywołując wybrane ekranizacje literatury współczesnej.
a) Zielona mila
1.Darabont Frank, Zielona mila, USA 1999,
2.King Stephen, Zielona Mila, Warszawa 2006.
b)Kompania braci
1.Ambrosae Stephen, Kompania braci, Wrocław 2004.
2.Kompania braci, odc. 6, reż. David Leland, USA 2001.
8. Portrety kobiet zakochanych, omów na dowolnie wybranych przykładach z literatury i filmu.
1.Mickiewicz A., „Konrad Wallenrod”,
2.Szekspir William, Romeo i Julia,
3.Wichrowe Wzgórza, reż. Peter Kosminsky.
9. Wampiryzm w literaturze i filmie omów na wybranych przykładach.
a)Literatura
1.Bram Stoker, Dracula,
2.Goethe Johann Wolfgang, Narzeczona z Koryntu,
b)Film
1.Bram Stoker’s Dracula, reż. Coppoli Francis Ford,
2.Wywiad z Wampirem, reż. Jordan Neil.
10. Przedstaw i zinterpretuj motyw Holocaustu w literaturze i filmie na wybranych przykładach.
1. Borowski Tadeusz, Proszę państwa do gazu,
2.Moczarski Kazimierz, Rozmowy Z Katem,
4.Pianista, reż. Polański Roman,
5.Spiegelman Art, Opowieść ocalałego.
6.Spiegelman Art, Opowieść ocalałego. Mój ojciec krwawi historią.
11. Różne ujęcia II wojny światowej w literaturze i filmie.
1.Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem,
2.Janusz Przymanowski, Czterej pancerni i pies,
3.Kazimierz Sławiński, Rozdział VI, [w:] tegoż, Przygody kanoniera Dolasa,
4.Kazimierz Sławiński, Rozdział XVI,[w:] tegoż, Przygody kanoniera Dolasa,
5.Aleksander Kamiński, W służbie Małego Sabotażu, [w:] tegoż, Kamienie na szaniec,
6.Jak rozpętałem II wojnę światową,
7.Czterej pancerni i pies, reż. Konrad Nałęcki,
8.Szeregowiec Ryan, reż. Steven Spielberg,
9.Kompania braci, odc. 6, reż. David Eland.
12. Zaprezentuj sposób przedstawiania powstania warszawskiego w literaturze i filmie.
Porównaj różne ujęcia tematu.
a)Literatura
1.Baczyński K.K „Pokolenie II”,
2.Baczyński K.K „Ten czas”,
3.Białoszewski M., „Pamiętnik z powstania warszawskiego”,
4.Gajcy T., Wczorajszemu” ,
b) Film
1. „Godzina W”, reż. Janusz Morgenstern, Polska1989,
2.”Kanał”, reż. Andrzej Wajda, Polska 1956.
13. Strach i napięcie w oparciu o twórczość Agathy Chrisite i filmy Hitchckoka.
a) Literatura
1.Christie Agatha, Dziesięciu Murzynków,
2. Christie Agatha, Entliczek pentliczek,
3. Christie Agatha, Morderstwo w Orient Ekspresie,
b) Film
1. Hitchckok Alfred, Psychoza,
2. Hitchckok Alfred, Ptaki.
14. Dramaty Wiliama Szekspira i ich współczesne interpretacje filmowe.
a) Literatura
1.Szekspir William, Hamlet,
2.Szekspir William, Makbet,
3.Szekspir William, Romeo i Julia,
b) Film
1.Hamlet, reż. Franco Zeffirelli,
2.Romeo i Julia, reż. Buza Luhrmanna,
3.Tron we krwi, reż. Ahiro Kurosawa, Japonia 1956.
15. Czy adaptacja filmowa zawsze jest dokładnym odzwierciedleniem dzieła literackiego? Odpowiedź uzasadnij opierając się na ekranizacji utworów Sienkiewicza i Żeromskiego.
1) Literatura
1.Sienkiewicz Henryk, Krzyżacy,
2.Sienkiewicz Henryk, Ogniem i mieczem,
3.Żeromski Stefan, Syzyfowe prace,
4.Żeromski Stefan, Przedwiośnie,
2)Film
1. Krzyżacy, reż. Ford Aleksander,
2.Ogniem i mieczem w; Trylogia Henryka Sienkiewicza, reż. Hoffman Jerzy,
3.Przedwiośnie, reż. Filip Bajon,
4.Syzyfowe prace, reż. Paweł Komorowski.
16. Pieniądz jako jeden z czynników rządzących światem i człowiekiem. Omów zagadnienie, przywołując przykłady literackie i filmowe.
1)Literatura
1.Balzak Honoriusz, Ojciec Goriot,
2.Molier, Skąpiec, Kraków 2006
2)Film
1.Lalka, reż. Ryszard Ber, Polska 1978, TVP S. A.
- Na podstawie Prus Bolesław, Lalka,
2.Mistrz i Małgorzata, reż. Maria Kuzemko, Polska 1990,
-Na podstawie Bułhakow Michał, Mistrz i Małgorzata.
2. Malarstwo ( + literatura i/lub muzyka) (27)
1. Przedstaw malarskie i literackie portrety wybranej postaci historycznej. Władysław Jagiełło.
1.Ford A., Krzyżacy, 1960,
2.Klubówna A., Królowa Jadwiga,
3.Kosman M., Władysław Jagiełło,
4.Matejko J., Władysław Jagiełło,
5.Panas H., Prywatne życie Władysława Jagiełły,
6.Sienkiewicz H., Krzyżacy,
7.Stabińska J., Królowa Jadwiga.
2. Fenomen „czterech pór roku”. Omów sposoby kreacji i funkcje na wybranych przykładach literackich, malarskich i muzycznych. !
a) Literatura
1. Reymont Władysław, Chłopi,
2. Staff Leopold, Deszcz jesienny,
b)Malarstwo
1.Chełmoński Józef, Babie lato,
2. Meller Xawier, Jesień,
c)Muzyka
1. Vivaldi Antonio, Cztery pory roku.
3. Impresjonizm w literaturze, malarstwie i sztuce.
a)Literatura
1. Kasprowicz Jan, Krzak dzikiej róży,
2.Przerwa-Tetmajer Kazimierz, Melodia Mgieł nocnych,
3.Staff Leopold, Deszcz jesienny,
4.Wyspiański Stanisław, Wesele,
b)Malarstwo
1.Monet Claude, Impresja,
2.Pissarro Camille, Wjazd do wsi Voisins,
c)Muzyka
1.Ravela Maurice, Godzina hiszpańska.
4. Awangardowość sztuki dwudziestolecia międzywojennego. Określ jej charakter, odwołując się do wybranych dzieł literackich i malarskich.
a)Literatura
1.Gombrowicz Witold. Ferdydurke.
2.Jasieński Bruno, But w butonierce,
3.Witkiewicz Ignacy, Szewcy,
b)Malarstwo
1.Balla Giacomo, Dynamizm psa na smyczy,
2.Munch Edward, Krzyk.
5. Malarstwo jako źródło inspiracji dla twórców literatury. Omów na wybranych przykładach z rożnych epok.
1.Grochowiak Stanisław, Płonąca żyrafa,
2.Iwaszkiewicz Jarosław, Ikar,
3. Maeterlinck Maurice, Ślepcy, przeł. Zenon Przesmycki,
4. Szymborska Wisława, Kobiety Rubensa,
5. Szymborska Wisława, Dwie małpy Bruegla.
6. Związki malarstwa Jacka Malczewskiego z literaturą. Omów zagadnienie na wybranych przykładach obrazów malarza. !
1. Malczewski Jacek, Błędne koło,
2. Malczewski Jacek, Janko Muzykant,
3. Malczewski Jacek, Opętany,
4. Malczewski Jacek , Śmierć Eleni.
7. Motyw księżyca w literaturze, malarstwie i muzyce.
a) Literatura
1.Coelho Paulo, Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam. Warszawa1997,
2.Słowacki Juliusz, Kordian, Warszawa 1977,
b)Malarstwo
1.Chełmoński Józef, Noc księżycowa, w; http://artyzm.com/artysta.php?id=243,
2.Popowski Stefan, Noc księżycowa, w; http://artyzm.com/artysta.php?id=651
c) Muzyka
1.Cerekwicka Katarzyna, Kobieta jest jak księżyc.
8. Sposoby kreowania obrazu natury w poezji i malarstwie. Analiza wybranych dzieł. !
a) Poezja
1. Kasprowicz Jan, Krzak dzikiej róży,
2.Przerwa-Tetmajer Kazimierz, Melodia Mgieł nocnych
3. Staff Leopold, Ogród przedziwny,
b) Malarstwo
1.Chełmoński Józef , Droga w lesie,
2.Monet Claude, „Ogród kwiatowy w Sainte-Adresse”,
3.Pissarro Camille, Wjazd do wsi Voisins.
9. Różnorodne ujęcia motywu ogrodu w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
1.Andriolli Michał Elwir, szkic do Umizgi, w; Pan Tadeusz,
2.Biblia, Księga Genesis,
3.Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz,
4.Monet Claude, „Kobiety w ogrodzie”, w; Monet, Impresja,
5.Monet Claude, „Ogród kwiatowy w Sainte-Adresse”, w; Monet, Impresja,
6.Parandowski Jan, Mitologia,
7.Staff Leopold, Ogród przedziwny.
10. Przedstaw różne koncepcje piękna ludzkiego ciała ukazane w literaturze i sztuce. !
a) Literatura
1.Goethe Johan Wolfgang, Cierpienia młodego Wertera,
2.Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz,
b) Malarstwo
1.Leonardo da Vinci, Mona lisa,
2.Rubens Peter Paul. Porwanie córek Leukipa. W: Möbins, Helga. Kobieta w baroku.
3. Rubens,, Peter Paul. Trzy Gracje. W: Néret, Gilles. Erotyzm w malarstwie.
c)Rzeźba
1.Anioł Michał, Pieta Watykańska,
Pełna lista gotowych tematów na Wyślij e-mail
Jeżeli nie znalazłeś/aś interesującego cię tematu
– napisz e-maila lub zadzwoń –
na pewno Ci pomogę ;)
Firma Argena zastrzega, że sporządzone przez właścicielkę prezentacje maturalne z języka polskiego są jedynie wzorami stanowiącymi podstawę do pisania własnych prac. Firma nie bierze odpowiedzialności za ich dalsze użytkowanie oraz sposób wykorzystania.