Charakterystyka
Zintegrowane szkolenie kompleksowo przygotowujące do pracy na stanowisku Grafika kreatywnego/Operatora DTP. Ściśle praktyczny program zajęć, zaplanowany z uwzględnieniem bieżących tendencji na rynku pracy, gdzie od kandydatów do zatrudnienia oczekuje się kwalifikacji w szerokim spektrum umiejętności.
Szkoła Komputerowej Grafiki Reklamowej i Wydawniczej uczy jak projektować i składać publikacje, zarówno te drukowane, jak i przeznaczone do dystrybucji elektronicznej. Broszura, ulotka, plakat, książka — od koncepcji, poprzez edycję grafiki, typografię i zasady poprawnego łamania tekstu, aż po końcowe przygotowanie do druku oraz współpracę z wykonawcami (biuro usług poligraficznych, drukarnia, introligatornia). Program szkolenia zaplanowano tak, aby przygotować słuchaczy do w pełni samodzielnej i efektywnej pracy przy wykorzystaniu najnowszych technologii w dziedzinie grafiki komputerowej oraz drukowania i elektronicznej dystrybucji dokumentów.
Profil kandydata
Osoby pragnące pracować w charakterze Grafika kreatywnego/Operatora DTP, zarówno jako członkowie zespołów projektowych, jak i samodzielnie, jako tzw. wolni strzelcy. Udział w szkoleniu będzie również świetnym uzupełnieniem programowym dla studentów i absolwentów ASP oraz innych szkół, uczelni o kierunkach plastycznych, szczególnie jeśli wiążą oni swoją zawodową przyszłość z branżą projektowania i reklamy.
Profil absolwenta
Wprawny, pewny swoich umiejętności, samodzielny grafik komputerowy z praktyką w tworzeniu oraz edycji obrazów rastrowych i wektorowych, jak również składzie publikacji dowolnego typu. Przygotowany do szybkiej, wydajnej pracy nad złożonymi projektami zaplanowanymi na krótki czas realizacji w zgodzie z obowiązującymi normami branżowymi.
Absolwenci Szkoły Komputerowej Grafiki Reklamowej i Wydawniczej znajdą zatrudnienie w agencjach reklamowych, wydawnictwach, biurach usług poligraficznych, studiach graficznych oraz w działach marketingu innych firm.
Sposób prowadzenia zajęć:
Zajęcia w grupach 8-osobowych z indywidualnymi stanowiskami komputerowymi, wyposażonymi w pełny pakiet oprogramowania. Spotkania po 10 godzin zegarowych w soboty i niedziele co drugi tydzień.
1. Adobe Photoshop (30 godz.)
- Konfigurowanie programu stosownie do własnego stylu pracy, nawyków i zestawu najczęściej wykorzystywanych narzędzi;
- Edycja skrótów klawiaturowych i menu programu;
- Teoria i praktyka systemów zarządzania kolorem: zarządzanie kolorem w programie Adobe Photoshop oraz pozostałych składnikach pakietu Adobe Creative Suite, kalibrowanie urządzeń (monitor, drukarka, cyfrowy aparat fotograficzny);
- Zarządzanie zbiorami obrazów w programie Adobe Bridge;
- Teoria koloru i techniki korekt kolorystycznych: korekta na liczbach za pomocą krzywych, mieszanie kanałów, rola czarnego koloru, korzystanie z różnych przestrzeni kolorów;
- Uwydatnianie i tonowanie kontrastu obrazu;
- Maski i zaznaczenia: zaznaczanie „trudnych” obiektów (włosy, sierść, futro, smugi dymu, miękkie cienie i odbicia);
- Profesjonalny retusz fotografii z uwzględnieniem tematu i charakteru zdjęcia, jak również „zamiaru fotografa”;
- Retuszowanie zdjęć przeznaczonych do wykorzystania w publikacjach reklamowych;
- Retusz w perspektywie;
- Profesjonalne wyostrzanie i wygładzanie obrazów;
- Techniki tworzenia kolażu i kompozycji: zaawansowane metody kreatywnego łączenia obrazów;
- Stylizowanie fotografii;
- Praca z tabletem: cyfrowe malarstwo w programie Adobe Photoshop
- Przemalowywanie zdjęć przeznaczonych do wykorzystania w animacjach i projektach filmowo-telewizyjnych;
- Stylizowanie tekstu i tworzenie logotypów;
- Zaawansowane techniki pracy na warstwach: warstwy zwykłe i korekcyjne, grupy warstw, kompozycje warstw, tryby mieszania (przenikania), style i maski warstw;
- Grafika wektorowa w programie Adobe Photoshop: wykorzystanie narzędzi wektorowych do rysowania oraz zaznaczania wybranych fragmentów obrazu;
- Efektywne posługiwanie się filtrami: łączenie filtrów i praca na warstwach inteligentnych;
- Profesjonalne techniki edycji cyfrowych negatywów w module Camera RAW;
- Praca z obrazami o rozszerzonym zakresie dynamicznym (HDR);
- Automatyzacja pracy: tworzenie zadań i wsadowe przetwarzanie plików;
- Przygotowanie obrazów do druku na urządzeniach różnego typu: drukarki laserowe i atramentowe, maszyny offsetowe, sitodruk;
- Kontrolowanie procesu separacji obrazu.
2. Adobe Illustrator (30 godz.)
- Interfejs i preferencje programu;
- Podstawy teorii obrazu cyfrowego: grafika wektorowa i bitmapowa;
- Koncepcja obszaru roboczego: praca w pojedynczym lub w wielu obszarach roboczych;
- Podstawy rysowania: tworzenie i edycja prostych obiektów;
- Tworzenie i edycja obiektów o większym stopniu skomplikowania;
- Praca na ścieżkach;
- Zaznaczanie wybranych fragmentów obrazu i obiektów;
- Praca z tekstem: tekst znakowy i akapitowy, formatowanie i sprawdzanie pisowni, ramki tekstowe i tekst na ścieżce;
- Kolory i wypełnienia: teoria koloru, przestrzenie CMYK i RGB, kolory dodatkowe z bibliotek Pantone;
- Kreatywne stylizowanie obiektów i elementów tekstowych za pomocą złożonych obrysów i wypełnień;
- Grupowanie obiektów i praca na warstwach;
- Przekształcanie i pozycjonowanie obiektów na stronie;
- Pędzle i rysunek odręczny;
- Symbole;
- Efekty rastrowe w grafice wektorowej;
- Praca z obrazami bitmapowymi: importowanie wielowarstwowych i wielokanałowych plików programu Adobe Photoshop;
- Tworzenie i edycja wykresów;
- Przygotowanie publikacji do druku oraz dystrybucji elektronicznej
3. Adobe InDesign (30 godz.)
- Teoria składu: wprowadzenie do procesów DTP i tok pracy nad publikacją;
- Jednostki miar typograficznych;
- Interfejs i preferencje programu;
- Efektywne posługiwanie się klawiaturą: obsługa kluczowych funkcji programu za pomocą skrótów klawiaturowych domyślnych i własnych;
- Koncepcja obszaru roboczego i stołu montażowego;
- Kompozycja strony w dokumencie: format, marginesy, kolumna i łamy;
- Siatki i linie pomocnicze: profesjonalne techniki rozmieszczania elementów na stronie publikacji; projektowanie na siatkach;
- Tworzenie publikacji wielostronicowych i kontrolowanie układu stron;
- Tworzenie, edycja i wykorzystanie stron wzorcowych;
- Importowanie plików tekstowych i graficznych;
- Formatowanie tekstu w wierszach i akapitach z poszanowaniem norm składu;
- Łamanie tekstu w dokumentach wielostronicowych;
- Podstawy typografii: przegląd kluczowych pojęć i zasad formowania akapitów oraz układania elementów tekstowych na stronie;
- Tworzenie i edycja ramek: tekstowych, graficznych, uniwersalnych;
- Tworzenie i edycja obiektów graficznych oraz praca na ścieżkach;
- Bitmapowe efekty graficzne, miękkie cienie i przezroczystość;
- Style znakowe, akapitowe i obiektowe;
- Efektywne posługiwanie się stylami znakowymi i akapitowymi: stosowanie stylów zagnieżdżonych i formowanie arkuszy stylów, style list wypunktowanych i numerowanych, przenoszenie stylów pomiędzy dokumentami;
- Techniki tworzenia i formatowania tabel przy udziale stylów tabeli i komórki;
- Praca z długimi dokumentami: formowanie dokumentów w księgi, tworzenie i edycja rozbudowanych spisów treści oraz skorowidzów, numerowanie stron i podrozdziałów;
- Importowanie plików programów Microsoft Word i Excel;
- Podstawy zarządzania kolorem w publikacjach i posługiwanie się kolorami dodatkowymi;
- Przygotowanie publikacji do druku: inspekcja wstępna i tworzenie dokumentu PDF;
- Przygotowanie publikacji do dystrybucji elektronicznej.
4. Adobe Acrobat (10 godz.)
- Interfejs programu i narzędzia do przeglądania dokumentów PDF;
- Tworzenie dokumentów PDF na podstawie plików programów wchodzących w skład pakietu Microsoft Office;
- Tworzenie dokumentów PDF na podstawie plików programów wchodzących w skład pakietu Adobe Creative Suite;
- Tworzenie dokumentów PDF z wielu źródeł;
- Modyfikowanie i edycja dokumentów PDF;
- Tworzenie i edycja zakładek;
- Tworzenie i edycja hiperłączy;
- Izolowanie zawartości dokumentu PDF i eksportowanie grafiki, tekstu do innych programów;
- Praca zespołowa nad dokumentem: dodawanie i edycja komentarzy;
- Zabezpieczanie dokumentów.
5. Typografia i redakcja techniczna publikacji (20 godz.)
- Systemy miar typograficznych;
- Polskie normy składania tekstu i ich zastosowanie w składzie cyfrowym;
- Nazewnictwo typograficzne: pojęcia i definicje;
- Podstawy projektowania typograficznego;
- Elementarz pisma: fonty, kroje, formaty, strony kodowe, interlinia, kerning, tracking;
- Zasady składania w odniesieniu do znaków pisma: interpunkcja, cyfry, ligatury, znaki specjalne;
- Zasady składania w odniesieniu do elementów tekstu;
- Zasady składania w odniesieniu do akapitu: odstępy międzyliterowe i międzywyrazowe, wcięcia, wiersze, dzielenie i przenoszenie wyrazów;
- Przegląd etapów procesu redakcyjnego i podział zadań;
- Korekta techniczna, językowa i merytoryczna publikacji: zasady współpracy z redaktorami, autorami i tłumaczami.
6. Technologie i procesy drukarskie, introligatorskie (20 godz.)
(do uzupełnienia po konsultacjach z wykładowcą)
7. Podstawy kompozycji i wiedzy o kolorach (10 godz.)
(do uzupełnienia po konsultacjach z wykładowcą)
8. Organizacja warsztatu pracy: zarządzanie plikami i fontami (5 godz.)
- Idea zarządzania plikami w programie Adobe Bridge: interfejs, narzędzia, tok pracy;
- Organizowanie i zarządzanie systemem kopii zapasowych;
- Zarządzanie fontami w systemach Windows i Mac OS;
- Zarządzanie fontami przy użyciu menedżera fontów.
9. Podstawy zarządzania kolorem i kalibracji urządzeń (5 godz.)
- Teoria systemów zarządzania kolorem;
- Modele i systemy opisu kolorów RGB, CMYK, Lab i HSB;
- Przestrzenie kolorów;
- Profile kolorów;
- Kalibracja monitora;
- Kalibracja drukarki;
- Kalibracja skanera i cyfrowego aparatu fotograficznego.