Mgr Tomasz Szmigel już od kilkunastu lat zawodowo zajmuje się strojeniem, naprawa oraz wszelaką odnową, renowacją, generalnymi remontami pianin i fortepianów W swojej pracowni przeprowadza remonty, naprawy, strojenie pianin i fortepianów różnych marek, poczynając od krajowych skończywszy na znanych i cenionych światowych markach. Cześć z nich stanowią instrumenty własne - przeznaczone na sprzedaż lub wynajem, inne są własnością klientów zlecających usługę. Prace remontowe wymagają dużej wiedzy merytorycznej, praktycznej oraz czasu i zaangażowania. W pracowni przeprowadzane są remonty w zasadzie wszystkich typów pianin i fortepianów jednakże praca nad starymi, zabytkowymi lub stylowymi instrumentami sprawia niebywałą przyjemność oraz satysfakcję. |
W swojej karierze zawodowej pracowałem jako stroiciel w jednej z krakowskich szkol muzycznych, praktykowałem u naszych zachodnich sąsiadów, współpracuje również z różnymi firmami trudniącymi sie podobna działalnością, moimi klientami sa zarówno osoby prywatne jak i instytucje państwowe czy kawiarnie, bary lub puby. W zawodzie stroiciela, korektora, renowatora bardzo dużą role odgrywa czas, cierpliwość oraz wykonanie. Ze względu na to ze instrumenty te nie należą do najlżejszych zdarza sie ze część prac wykonuje u klienta na miejscu (o ile jest gdzie), wiąże sie to często z dojazdem nawet na dalekie odległości. Jako ze moja działalność jak i pracownia której siedziba mieści sie w Krakowie czyli w południowej Polsce chętnie odwiedzam klientów z rejonu Małopolski ale zdarzyło sie juz pracować na Pomorzu jak i na zachodnich częściach kraju. |
Obudowa pianina jak i fortepianu jest jednym z głównych czynników stanowiących o walorach danego instrumentu. Wśród fachowców jak i klienteli panują rozbieżności pomiędzy estetyką brzmienia, sprawności mechanicznej, walorów zewnętrznych. Istnieje jednak też taka grupa, dla których instrument będzie pojmowany jako całość a ich uwaga zostanie skierowana na każdy ze wspomnianych czynników. Od początków powstania fortepianów, później pianin wśród budowniczych trwają starania o jak najbardziej efektowne, oryginalne i misternie wykonane obudowy. Na przestrzeni czasu wraz z ewolucją pianin i fortepianów niemal równolegle zmieniała się obudowa. Powstające wówczas obudowy to prawdziwe dzieła kunsztu rzemieślniczego, tworzone były przez liczne wówczas funkcjonujące manufaktury, przeważnie na zamówienie wielkich dworów, ludzi wysoko postawionych, mecenasów sztuki czy też przez konserwatoria muzyczne. |
|
Forma obudowy zmieniała się wraz ze stylami czy obowiązującymi kanonami. Wraz ze wzrostem produkcji obniżyła się estetyka wykonania. Mówiąc o procesach zmian zachodzących w formie obudowy nie sposób nie wspomnieć o technikach wykańczania powierzchni. Praktycznie od połowy dziewiętnastego wieku powszechnie stosowaną metodą było politurowanie. Współcześnie stosuje się również metody w postaci lakierowania. W mojej pracowni wykonuje większość prac związanych z wykończeniami powierzchni drewnianych. Moje prace odnoszą się zarówno do instrumentów stylowych jak i nowoczesnych. Do remontów często wykorzystuje nowe części renomowanych producentów takich jak: Jahn, Baumgartel, Renner, Abel, Meyne - są to firmy zaopatrujące głownie w części i materiały do pianin i fortepianów. |