Wyślij e-mail Wyślij e-mail Wyślij e-mail
Wyślij e-mail Wyślij e-mail
Szkolenie podstawowe w aeroklubie odbywa się za samolotem holującym (PZL 104 Wilga lub inny) na szybowcach typu Bocian lub Puchacz. Obejmuje 45 lotów z instruktorem i samodzielnie w zależności od przyswajania wiedzy przez ucznia-pilota. Koszt szkolenia wg cennika. W toku szkolenia pilot-uczeń uczy się latać po prostej, prawidłowych zakrętów, startu,lotu za holówką, lądowań oraz zestawu ćwiczeń przygotowujących do samodzielnego wylotu, np. nauka esowania, lądowanie z tylnym wiatrem i wybór pola.
Szkolenie dzieli się na część teoretyczną zakończoną Kontrolą Wiadomości Teoretycznych i praktyczną (po której dostajemy wpis do Książki Szkolenia Szybowcowego o pozytywnym ukończeniu szkolenia). Szkolenie teoretyczne obejmuje wiedzę potrzebną do zdania egzaminu przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną, do licencji pilota szybowcowego PPL(G). Kandydat, który chce uzyskać licencję, musi wylatać conajmniej 35h na szybowcach, w tym 15h ogólnego nalotu samodzielnego (40 lotów) i przelot 50km (na dwusterze lub samodzielnie).
Szkolenie prowadzone jest zgodnie z Programem Szkolenia Szybowcowego AP 2004, Podr. Licencjonowania Personelu Lotniczego wyd.V z 5 grudnia 2003 oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 września 2003 ws. Licencjonowania personelu lotniczego.
Przedmioty wykładane: Prawo lotnicze, wiedza o szybowcu, osiągi i planowanie lotu, człowiek - możliwości i ograniczenia), meteorologia, nawigacja, procedury operacyjne, zasady lotu, łączność radiowa, ogólne bezpieczeństwo lotu.
Sezon w Aeroklubie zwykle trwa od maja do września, więc czasu jest sporo, ale najlepiej jest szkolić się z dnia na dzień, gdyż wiedza ?nie ulatuje? nam wtedy zbyt szybko. Dziennie pilot-uczeń może wykonać maksymalnie 8 lotów. Dzień lotny zwykle jest taki: przyjeżdżamy rankiem na lotnisko, sprawdzamy prognozę, sprawdzamy i wkładamy akumulatory do szybowców, wyhangarowywujemy sprzęt, dokonujemy przeglądu sprzętu, jedziemy na start, rozstawiamy znaki startowe, odprawa, loty, loty i jeszcze raz loty a gdy już nam się znudzi to zwozimy sprzęt do hangaru. Potem jest czas na omówienie dnia, tudzież relaks w air barze :-) Uczeń-pilot zobowiązany jest do aktywnego wchłaniania wiedzy podczas kursu. Jeśli czegoś nie wie, pyta! Od pytania jeszcze nikt nie zbłądził. Wiedza to podstawa, bez niej nie ma praktyki ani mowy o jakimkolwiek wzniesieniu się w powietrze. Po ukończeniu szkolenia podstawowego uczeń-pilot dostaje 3 klasę szybowcową i w miarę możliwości kontynuuje szkolenie.
Aby zacząć skakać należy zostać przeszkolonym teoretycznie i praktycznie oraz zdać egzamin. Zanim jednak student przystąpi do szkoleń, należy przejść badania w GOBLL we Wrocławiu. Skierowanie można uzyskać w Air Barze na lotnisku lub w czasie spotkań w środy i w piątki w spadochroniarni .Zdajemy sobie sprawę z niedogodności całodniowego wyjazdu do Wrocławia na badania, ale jest to pierwszy i niezbędny etap do przejścia, aby bezpiecznie i bez obaw ze strony instruktorów jak i studentów zacząć skakać ze spadochronem. Do szkolenia można przystąpić w każdej chwili. Wystarczy pojawić się w środę lub w piątek na lotnisku w Dąbiu. Kurs spadochronowy obejmuje część teoretyczną oraz praktyczną ( trzy skoki). Szkolenie można wykonać na dwóch typach spadochronów: o okrągłej czasy (klasyczny) i na tzw. latającym skrzydle (szybujący). Płatność za skoki wg. cennika.
Po przejściu szkolenia podstawowego następuje dalszy rozwój umiejętności skoczka. Poszczególne etapy osiągane są podczas dalszych zajęć praktycznych.
Pracujemy nad tym...
Jako aeroklub jesteśmy certyfikowanym ośrodkiem prowadzącym szkolenia motolotniowe. Obecnie w naszej grupie jest jeden instruktor I klasy. Szkolący na prywatnej motolotni. Szkolenie podzielone jest na część teoretyczną i praktyczną.
W okresie zimowym odbywa się kurs teoretyczny po zaliczeniu którego można rozpocząć loty z instruktorem. Oczywiście całość kończy się egzaminem w Warszawie.
Aby zdobyć tzw. świadectwo kwalifikacji pilota paralotni należy przejść dwa etapy kursu oraz zdać egzamin przed LKE (od sezonu 2007 egzamin można będzie zdawać w Szczecinie).
Pierwszy etap to przede wszystkim nauka startów i lądowania oraz samodzielne przygotowanie i kontrola sprzętu przed lotem. Kurs taki odbywa się u nas 4-5 razy do roku od maja do września i trwa około 5-7 dni. W zależności od warunków pogodowych, w godzinach rannych lub wieczornych, kiedy siła wiatru jest najmniejsza ćwiczymy na lotnisku. W południe odbywają się zajęcia teoretyczne. Warto zarezerwować sobie czas wolny od innych zajęć lub pracy ponieważ większość dnia spędzamy wtedy na lotnisku. Podczas kursu wykorzystujemy sprzęt szkoły, który co roku wymieniany jest na nowy.
Koszt szkolenia do I etapu to kwota 700 zł (tzw. zaświadczenie o szkoleniu) + 200 zł licencja H (czyli przeszkolenie za wyciągarką). Cena obejmuje ubezpieczenie. Drugi etap to w skrócie doskonalenie umiejętności pilotażowych, kurs ten trwa od 2 do 4 dni w zależności od ilości chętnych oraz oczywiście warunków pogodowych i odbywa się w tym samym terminie co I etap. Koszt 400 zł wraz z ubezpieczeniem (+ 200 zł licencja H jeżeli jeszcze jej nie posiadamy). Po ukończeniu I etapu można również rozpocząć szkolenie do latania z napędem. Daje to nam większą niezależność i frajdę z latania nad terenami niedostępnymi podczas lotów swobodnych. Cena takiego kursu z własnym sprzętem to 600 zł. Organizujemy również szkolenia operatorów wyciągarki i kierowników startu holowanego. II etap szkolenia zakończony jest egzaminem wewnętrznym i wydaniem skierowania na egzamin przed LKE. Świadectwo kwalifikacji pilota umożliwia nam rozpoczęcie własnej przygody z lataniem oraz korzystanie z miejsc przeznaczonych do wykonywania startów, w tym również lotniska Aeroklubu Szczecińskiego po uprzednim zgłoszeniu.