Logopeda wizyty domowe
Nasz cel, to kształtowanie właściwej mowy w poszczególnych okresach jej rozwoju u naszych podopiecznych. Korygowanie i usuwanie różnego rodzaju jej wad i zaburzeń. Piękna mowa, to warunek dobrej komunikacji, a co za tym idzie prawidłowego rozwoju dziecka oraz fundament równych szans dla młodzieży i osób dorosłych.
Wychodząc na przeciw rosnącej świadomości społeczeństwa, jak ważny dla właściwego rozwoju dziecka jest prawidłowy rozwój mowy, proponujemy opiekę wykwalifikowanych logopedów w domu pacjenta, w terminach optymalnych dla postępu terapii i dostosowanych do Państwa potrzeb. Dzieki naszej propozycji nie musicie Państwo już czekać w długiej kolejce na wizytę. Wystarczy zadzwonić, a my przyjedziemy do pacjenta w możliwie krótkim terminie.
Dojeżdżamy do Państwa od rana do wieczora siedem dni w tygodniu.
Zatrudniamy mobilnych i wysoko wykwalifikowanych specjalistów, dzięki czemu docieramy również do osób mających problemy z poruszaniem. Współpracujemy z fundacjami pokrywającymi koszty leczenia. Dzięki mobilności naszych specjalistów docieramy do pacjentów w: Katowicach, Chorzowie, Zabrzu, Gliwicach, Rudzie Śląskiej, Bytomiu, Świętochłowicach, Siemianowicach Śląskich, Tychach, Mikołowie, Będzinie, Czeladzi, Dąbrowie Górniczej, Siewierzu, Zawierciu, Myszkowie, Sławkowie, Mysłowicach, Jaworznie, Sosnowcu
Kiedy dziecko powinno mówić pierwsze wyrazy?
Zwykle pierwsze wypowiadane przez dzieci słowa to "mama" lub "tata", a moment ten powinien przypadać mniej więcej, po około roku życia. Okres od 12 do 24 miesiąca życia dziecka to tzw. okres wyrazu i charakteryzuje się tym, że dziecko wypowiada pojedyncze słowa.
Co to jest masaż logopedyczny?
To świadome stymulowanie policzków, warg, języka, żuchwy, dziąseł, okolic przełyku, podniebienia twardego i miękkiego, przy wykorzystaniu bodźców smakowych, termicznych i dotykowych w celu poprawienia funkcji fizjologicznych aparatu artykulacyjnego, funkcji poprzedzających mówienie. Właściwy masaż logopedyczny pomoże dziecku lepiej „radzić sobie z jedzeniem”, ograniczy nadmierne ślinienie, sprawi, że mowa stanie się wyraźna.
Czy lepienie z plasteliny wpływa na rozwój mowy dziecka?
Wszelkie zabawy manualne malowanie palcami, budowanie z klocków, lepienie z plasteliny mają korzystny wpływ na rozwój mowy. Części mózgu odpowiadające za mowę, zlokalizowane są w pobliżu obszarów odpowiedzialnych za motorykę palców, tak więc pobudzając pewne obszary mózgu stymulujemy miejsca sąsiednie
Jak dziecko powinno oddychać? Jaki ma to wpływ na wymowę?
Oddychanie jest czymś tak naturalnym i oczywistym, że rzadko zastanawiamy się się nad jego znaczeniem, a jest ono podstawą dobrej wymowy i prawidłowego rozwoju naszego aparatu artykulacyjnego. W trakcie mówienia nabieramy powietrze przez jamę ustną, natomiast w czasie spoczynku, podczas snu, zabawy, oglądania telewizji, usta i szczęki dziecka powinny być zwarte, a powietrze powinno swobodnie przepływać przez jamę nosową. Powietrze dostające się do płuc przez jamę nosową jest ogrzane, przefiltrowane oraz pozwala na odpowiednią cyrkulację w rozwijających się zatokach dziecka. Dzięki temu nasza pociecha jest właściwie dotleniona. Jeżeli dzieci oddychają podczas snu i milczenia ustami, tworzą się u nich nieprawidłowe nawyki oddechowy, a ponadto częściej się przeziębiają. Dzięki właściwemu oddychaniu prawidłowo będzie rozwijał się aparat artykulacyjny i w przyszłości możemy uniknąć wad zgryzu, uzębienia i zaburzeń wymowy, spowodowanych nieprawidłowym oddychaniem jako pierwotną ich przyczyną.
Jeśli zauważymy pierwsze oznaki oddychania ustami – zgłośmy się do logopedy na konsultację. Wczesna terapia przynosi szybkie efekty i nie pozwala utrwalić się nieprawidłowościom.
Początek rozwoju mowy.
Początek rozwoju mowy ma miejsce jeszcze przed narodzeniem dziecka. W tzw. okresie przygotowawczym, czyli od 3 do 9 miesiąca życia płodowego wykształcają się narządy mowne i rozpoczyna się ich funkcjonowanie. Już w 12 tygodniu ciąży u płodu obserwujemy próby nabierania i wypierania wód płodowych, oraz otwieranie i zamykanie ust – ruchy te w przyszłości będą niezbędne do wdychania i wydychania powietrza po urodzeniu. W 14 tygodniu swą pracę rozpoczynają mięśnie fonacyjne i oddechowe. W 16 tygodniu kształtują się odruchy wysuwania warg, połykania i ssania, zaczynają pracę więzadła głosowe - zwane też strunami głosowymi, a dziecko jest zdolne do reakcji płaczu (17 tydzień).
Czy powinno się mówić do nowo narodzonego dziecka?
Dzięki umiejętności mówienia potrafimy opisać świat, porozumiewać się z otoczeniem, wyrażać swoje uczucia. Dlatego tak ważne jest, by od pierwszych dni dużo mówić do dziecka, ćwiczyć jego słuch i aparat mowy.
Dziecko już w łonie matki słyszy to, co się dzieje na zewnątrz, i jeszcze przed urodzeniem oswaja się z jego melodią jej głosu.
Trening ten trzeba kontynuować, mówiąc do maluszka, bo od początku prawidłowo usłyszane przez dziecko dźwięki nigdy nie zostaną wadliwie opanowane w późniejszym rozwoju mowy. Badania wykazały, że już 4-dniowe noworodki odróżniają głos matki od głosu innej kobiety, a także wolą słuchać zdań wypowiadanych w języku własnym niż w obcym.
Czy nieprawidłowy zgryz może powodować wady wymowy?
Współzależność między nieprawidłowościami w budowie aparatu artykulacyjnego a wadami wymowy jest niewątpliwa. Oddziaływanie wadliwego zgryzu na sposób wymawiania głosek określa się terminem dysglosji. Nieprawidłowa budowa jamy ustnej może powodować patologiczny sposób oddychania, żucia, a także artykułowania. W takim przypadku bardzo ważne jest, by interwencja logopedy i ortodonty odbyła się jak najwcześniej, ponieważ już ułożenie zębów mlecznych determinuje układ przyszłych zębów stałych.
Nieprawidłowy zgryz często powoduje wady wymowy, takie jak:
Dlatego zanim przestąpi się do pracy nad redukcją wady artykulacyjnej, należy dokonać korekty zgryzu i nie należy unikać współpracy z ortodontą czy stomatologiem.
Prawidłowe karmienie dziecka ma znaczący wpływ nie tylko na naukę prawidłowego jedzenia, ale i na rozwój mowy, poprzez stymulację aktywności policzków i języka, a także kształtowanie układu dziąseł i zębów (zgryzu). Zdecydowanie warto więc uzbroić się w cierpliwość i nauczyć dziecko jeść łyżeczką.
Półroczny niemowlak zazwyczaj interesuje się już tym, co znajduje się na talerzu. Potrafi też przeżuwać jedzenie nawet, jeśli jeszcze nie ma ząbków. To dobry moment na pierwsze lekcje jedzenia łyżeczką zup i kaszek. Karmienie łyżeczką powinniśmy rozpocząć wtedy, kiedy dziecko wykazuje gotowość rozwojową na tego typu zmianę. Ważna jest tutaj cierpliwość, wyrozumiałość i oczywiście spokój. Nie należy się poddawać, ale małymi krokami iść do przodu. Podając pokarm łyżeczką, zaczynamy wprowadzać do diety dziecka nowe produkty o nowej niż dotychczas konsystencji, co jest istotne z logopedycznego punktu widzenia, ponieważ mięśnie biorące udział w artykulacji, to te same mięśnie, których używamy w trakcie picia, żucia czy gryzienia. Zmieniając sposób podania pokarmu wpływamy na pracę mięśni twarzy i artykulatorów, a więc na rozwój aparatu mowy.
Zaburzenia mowy a dysleksja.
Specjaliści podkreślają, że najważniejszym symptomem zapowiadającym dysleksję są zaburzenia rozwoju mowy. Jeśli dziecko w wieku przedszkolnym nieprawidłowo artykułuje wiele głosek, ma trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, budowaniem wypowiedzi, z zapamiętywaniem nazw (np. posiłków, dni tygodnia, pór dnia, roku), dłużej niż rówieśnicy posługuje się neologizmami, w jego wymowie utrzymują się błędy gramatyczne, to zapewne będzie miało w przyszłości trudności z czytaniem i pisaniem. Gdy widać opóźnienia, trzeba skontaktować się z logopedą, aby powiedział, jakie zabawy z dzieckiem są kształcące, pobudzają rozwój mowy. Zapobieganie i korekcja wad wymowy, to również w prostej zależności zapobieganie ewentualnym trudnościom czy niepowodzeniom szkolnym, bowiem dziecko źle mówiące, popełnia błędy w pisaniu, a gdy słabo czyta, może mieć trudności w rozumieniu tekstów lub przejawiać zahamowania w spontanicznym wypowiadaniu się, a to już tylko krok do dysleksji.