Oferta na 2 stanowiskową kontenerową myjnię samoobsługowa zawiera wszystkie elementy myjni od posadzki w górę dla 6-ciu programów.
Generalnie składa się z kontenera w którym umiejscowiona jest maszynownia z pełnym wyposażeniem i jej sterowaniem, zadaszenie/wiata/, oraz pełne wyposażenie 2-ch stanowisk mycia ze stanowiskowymi szafkami sterowniczymi włącznie.
Urządzenie sterowania myjnią - szafa sterownicza - zaprojektowane jest i wykonane na podzespołach koreańskich i niemieckich przez firmę Aniro w Toruniu.
Urządzenie sterowania wyposażone jest m.in. w sterownik PLC, osobne falowniki dla każdego silnika pompy wysokociśnieniowej, sekundowe lub modułowe wyświetlanie i odliczanie czasu mycia oraz dotykowego monitoru do kontroli i ustawiania ważniejszych funkcji lub urządzeń myjni a m.in. czasu za złotówkę dla poszczególnych programów mycia, prędkości obrotowych pomp wysokociśnieniowych, czasów serwisowania itp.
W procesie technologicznym tej myjni używamy 4 rodzaje wody, 4-ry płynne środki chemiczne oraz proszek jako piąty stały środek chemiczny. Proces technologiczny rozpoczyna się od oczyszczania wody miejskiej w filtrze o dużej przepustowości z dokładnością oczyszczania 20 mikronów. Następnie ta
przefiltrowana woda jest zmiękczana w dwukolumnowym zmiękczaczu wody z kolumnami pracującymi przemiennie. Następnie zmiękczona woda doprowadzana jest jednocześnie i niezależnie od siebie do trzech urządzeń - odbiorników tj do urządzenia czyszczącego mechanicznie wodę na zasadzie odwróconej osmozy (skrót RO), do pieca grzewczego gazowego lub olejowego oraz doprowadzona jest do kolektorów ssących pomp wysokociśnieniowych.
Woda oczyszczona w urządzeniu RO jest magazynowana w zbiorniku o pojemności 750 lub 1500 litrów skąd podawana jest pod ciśnieniem 1,5 do 2 bar dodatkowa pompą zasilającą do kolektora ssącego pompy wysokociśnieniowej.
Woda zmiękczona i podgrzana w piecu gazowym lub olejowym doprowadzona jest do kolektora ssącego pompy wysokociśnieniowej i używana w procesie woskowania oraz ta podgrzana woda doprowadzana jest do podajnika proszku i używana przy myciu zasadniczy z użyciem proszku.
Proponujemy 6 następujących programów mycia. W procesie technologicznym tej myjni używamy 4 rodzaje wody, 4-ry płynne środki chemiczne oraz proszek jako stały środek chemiczny.
Program 1 "MYCIE WSTĘPNE"
Polega to na pokryciu = zwilżeniu karoserii (lub silnika) samochodu chemicznie zmiękczoną zimną wodą (woda nr 1) w ilości 4-5 L/min z dodatkiem płynnego środka chemicznego nazywanego popularnie pianą aktywna (płynny środek chemiczny nr 1).
Woda wraz z dozowaną pianą aktywną jest tłoczona przez pompę wysokociśnieniową do pistoletu i dyszy myjącej. To mycie wstępne ma na celu zmniejszenie przyczepności wszelkich zanieczyszczeń z karoserią. Dlatego też zaleca się kilkuminutowe pozostawienie tych środków chemicznych na karoserii.
Program 2 "MYCIE ZASADNICZE"
Zasadnicze mycie samochodu (które powinno wykonać się po "myciu wstępnym") wykonuje się dozując proszek do chemicznie zmiękczonej wody podgrzanej do temperatury 45-55 stopni C (woda nr 2).
Proszek dozowany jest w sposób ciągły w podajniku proszku do tej ciepłej wody nr 2. Ciśnienie przed dyszą myjącą wynosi 110 -120 bar przy wydatku 11 l/min.
W zależności od odległości stanowiska mycia samochodu od kontenera a dokladnie od podajnika proszku - nierozpuszczony proszek uderza wraz z ciepłą wodą w karoserie samochodu w przeciagu 3 do 5 sekund od włączenia tegoż programu.
Program 3 - "PŁUKANIE"
Polega ma doprowadzeniu do karoserii samochodu chemicznie zmiękczonej zimnej wody (nr 1) pod ciśnieniem 110 - 120 bar i wydatku 11 l/min. Można i dla tego programu ustawić inny żądany wydatek wody i ciśnienie bowiem w falowniku można ustawić 8 rożnych częstotliwości zmiany pradu czyli prędkości
obrotowe pompy wysokociśnieniowej.
Program 4 - "KONSERWACJA NADWOZIA - WOSKOWANIE"
Polega na położeniu cienkiej warstwy tzw polimeru (płynny środek chemiczny nr 2) na karoserię używając zmiękczoną wodę ciepłą (woda nr 3). W tym programie ciśnienie płynu przed dyszą lancy pistoletu jest obniżone i zmniejszony jest wydatek płynu do 4-5 l/min
Program 5 - "SPŁUKIWANIE - OSUSZANIE"
Celem głównym tego programu jest stworzenie warunków do jak najszybszego spłynięcia wody z karoserii. Ten cel realizuje się doprowadzając na umytą karoserię samochodu wodę zdemineralizowaną (woda nr 4) kóra to woda ma tę włąściwość że spływa z powierzchni o minimalnym pochyleniu i nie pozostawiając
zacieków po wyschnieciu. Ten efekt przyśpiesza się dodając do wody nr 4 płynnego środka chemicznego nr 3, zmniejszającego przyczepność kropel wody z lakierem nadwozia ułatwiając ich spływanie ze zmniejszonymi oporami.
Dodatkowo - ten środek chemiczny pozostawia połysk na nadwoziu samochodu.
Ten końcowy proces technologiczny odbywa się przy wydatku wody 11 l/min.
Program 6 - "MYCIE SZCZOTKĄ"
W tym programie doprowadza się do szczotki wodę w ilości 2-4 litrów z dodatkiem płynnego środka chemicznego nazywanego pianą aktywną lub płynnego środka chemicznego do mycia szczotką (płynny srodek chemiczny nr 4).o jakości mycia samochodu.
DODATKOWE INFORMACJE
Bezdotykowa myjnia oznacza tylko to, że do karoserii mytego samochodu doprowadzona jest TYLKO woda z dodatkiem jakiegoś płynnego środka chemicznego. Czyli karoseria samochodu ma tylko kontakt ze środkiem płynnym. Niestety - samochodu nie da się umyć bezdotykowo i dlatego myjnie bezdotykowe
wyposaża się w szczotki robiąc z niej myjnie dotykową.
Szczotka nie jest jednak chętnie używana przez klientów i dlatego używa się proszek jako stały środek chemiczny który ma uderzać w karoserie i rozbijać mechanicznie brud i pieniąc się przy okazji bardziej dla dobrego wrażenia niż szansy chemicznego zadziałania w ułamku sekundy.
Ale czy tak jest naprawdę z tym proszkiem ?
Powszechnie uważa się, że mycie proszkiem jest skuteczne i ekonomiczne ale czy to prawda?
Proszek do mycia samochodów jest tak albo powinien być tak "technologicznie wykonany" a urządzenia myjni dostarczające go do karoserii powinno być tak "konstrukcyjnie wykonane" aby nierozpuszczony jeszcze proszek uderzał w karoserię razem z ciepła wodą. Firmowe proszki zawierają lub powinny zawierać granulki rozpuszczalnej w wodzie celulozy (czytaj papieru), która ma wraz z wodą uderzać w brud
na karoserii samochodu.
Aby nierozpuszczony proszek miał szanse dolecieć do karoserii musi być podawany wprost z podajnika proszku do kolektora ssącego pompy wysokociśnieniowej aby w czasie 4-5 sekund od wyjścia z podajnika proszku uderzyć w karoserie samochodu.
Jak to jest rozwiązane w myjniach konkurencyjnych ?
Proszek z podajnika proszku najczęściej podawany jest skokowo czyli w pewnych najczęściej kilkusekundowych odstępach czasu do zbiornika o pojemności kilkudziesięciu litrów wody najczęściej już zimnej. Z tych pojemników już sama wysokociśnieniowa pompa zasysa wodę (co zresztą jest błędem w sztuce) z rozpuszczonym już proszkiem.
Tak naprawdę nie jest to już proszek tylko woda już często wystygnięta/ostudzona z rozpuszczonym proszkiem. Ten rozpuszczony proszek utracił mechaniczne właściwości rozbijania brudu i stal się co najwyżej jakościowo przeciętnym chemicznym płynnym środkiem myjącym. Ponieważ ten proszek jest najpierw wrzucany do zbiornika do któregodoprowadzana jest woda ciepła - po kilkunastu minutach a na pewno następnego dnia pierwszy klient myje samochód zimna wodą z tam wczoraj rozpuszczonym proszkiem
Jak to jest rozwiązane w myjniach naszej firmy?
Proszek z podajnika podawany jest w sposób ciągły bezpośrednio do "płynącej" do pompy zasilającej wody ciepłej którą wraz ze swieżym proszkiem ta pomocnicza pompa dostarcza pod ciśnieniem 1,5 do 2 bar do kolektora ssacego pompy wysokociśnieniowej. Po 4-5 sekundach ten proszek wraz z tą swieżą ciepłą wodą uderza w karoserie samochodu.
Nie ma w naszym rozwiązaniu żadnego pośredniego zbiornika na wodę i proszek !!!
Najważniejszą wagę przywiązujemy do takiego konstrukcyjnego i technologicznego rozwiązania aby z ekonomicznego punku widzenia obie strony tj właściciel myjni i klient myjący samochód były zadowolone.
Dla klienta myjącego samochód najważniejsze jest aby jak najtaniej umyć samochód a dla wlaściciela myjni najważniejsze jest aby jak najwięcej zysku było z tego klienta.
W czasie eksploatacji największe koszty dla właściciela myjni generuje koszt sprężania wody przez pompę wysokiego ciśnienia oraz koszt podgrzewania tej wody.
Należy się więc zastanowić co zrobić aby zminimalizować koszt sprężania wody. Do przeprowadzenia tej analizy potrzebne są pewne założenia. Otóż istniejące myjnie najczęściej zużywają wodę w ilości 10 do 11 l/min. Tak jest przyjęte to doświadczalnie i należy to akceptować. Tyle wody najczęściej wypływa z dyszy myjącej przy jakimś tam ciśnieniu mierzonym przed wejściem do tej dyszy.
Pompy wysokociśnieniowe są pompami tłokowymi co oznacza, że wydatek pompy jest zależny tylko i wyłącznie od prędkości obrotowej wału korbowego pompy i ten wydatek jest staly dla tej prędkości niezależnie czy woda jest sprężana do 200 bar czy tez wypływa niespręzona tj. o ciśnieniu 0 bar.
Jeżeli dla przykładu pompę CAT 350 (firmy amerykańskiej CAT) będziemy napędzali bezpośrednio silnikiem elektrycznym o prędkości obrotowej 1450 obr/min to ta pompa przy tej prędkości ma wydatek 15,97 l/min. Gdy użyje się silnik elektrycznym o prędkości obrotowej 925 obr/min to wydatek pompy będzie 10,18 l/min.
Jeżeli chcemy aby wydatek z dyszy myjącej wynosił 11 l/min przy ciśnieniu 110 - 120 bar to większość producentów myjni zastosuje silnik o prędkości obrotowej 1450 i wydatku pompy 16 l/min.
Powstaje pytanie co dzieje się z nadwyżka wody 16 - 11 = 5 l/min ?
Otóż cały wydatek tj 16 l/min jest sprężany w pompie do ciśnienia co najmniej 110 -120 bar a z tego 11 litrów/min wypływa z dyszy myjącej i uderza w karoserię a pozostała woda w ilości 5 litrow/min wraca w ponowny obieg zaworem bezpieczeństwa i tzw bypassem do kolektora ssącego pompy gdzie ponownie będzie sprężana ale wcześniej - w kolektorze ssącym ciśnienie tej powracającej wody spada do 1,5 bara a nawet do wartości ujemnych a to oznacza że właściciel myjni wyrzuca 45% pieniędzy płaconych za energię elektryczną.
Silnik elektryczny pobiera energię elektryczną do niepotrzebnego sprężania 5 litrów wody w ciagu minuty a to stanowi 45% bezproduktywnie zużytej energii elektrycznej.
Należy też zwrócić uwage na fakt, że aby uzyskac przed dyszą myjącą 110 -120 bar to pompa musi wytworzyć ciśnienie wyższe z uwagi na sumaryczne dodatkowe opory przepływu w przewodach i wszelkich złączkach pomiędzy pompą a dyszą myjącą.
To dodatkowe ciśnienie może osiągnąć wartości 10 do 30 bar a to oznacza, że aby uzyskać przed dyszą 110 do 120 bar - pompa musi wytworzyć ciśnienie 120 do 150 bar i do takiego ciśnienia sprężane jest też te 5 litrów wody !!!
Należy też tutaj zauważyć, że ta popularna pompa CAT 350 może pracować z max ciśnieniem 105 bar (zobacz stronę internetowa Wyślij e-mail ).
Tak więc ta pompa Cat 350 nie może pracować w naszej aplikacji gdzie chcemy uzyskać przed dyszą 110 -120 bar bowiem dla tej pompy max dopuszczalne ciśnienie wynosi 105 bar.
Jak nasza firma Lub -Tech rozwiązuje ten zasadniczy i może najważniejszy problem?
Otóż przemiennikiem częstotliwosci (falownikiem) tak dobieramy prędkość obrotową silnika i pompy aby wydatek pompy wynosił dokładnie 11 l/min. Następnie dobieramy wielkość i typ dyszy kierując się siłą uderzania wody w karoserię, Należy tutaj uwzględnić fakt, że im większy kąt rozwarcia strumienia wody tym wielkość ciśnienia przed dysza musi być większa.
Czyli im większy kąt rozwarcia tym mniejsza MUSI być średnica otworu dyszy myjącej a tym samym wyższe jest ciśnienie przed dyszą myjącą.
Zaworem bezpieczeństwa (nazywanym niesłusznie regulatorem ciśnienia) ustawia się nie ciśnienie a wydatek - w tym przypadku 11 l/min - chociąż tak naprawdę to wzrost ciśnienia w pompie powoduje przepływ tych 11 l/min przez daną wielkość dyszy myjącej a to dalej oznacza, że 100 % sprężanej wody dochodzi do karoserii mytego samochodu.
CENY KOMPLETNEJ MYJNI - wszystko od posadzki w górę
Cena netto 4-ro stanowiskowej kontenerowej myjni z zadaszeniem i kontenerem wynosi 245 tys.zł.; 2-stanowiskowej z pełnym wyposażeniem maszynowni i stanowisk mycia ale bez zadaszenia i bez kontenera - 110 tys. zł.; 2-stanowiskowej z pełnym wyposażeniem maszynowni i stanowisk mycia z zadaszenia i z kontenerem - 145 tys. zł: 2 + 1 (2 zadaszone stanowiska dla samochodów osobowych + 1niezadaszone dla ciężarowych) z kontenerem kosztuje netto 172 tys.zł.
Udzielamy 24 miesięczną gwarancję na wszystkie elementy myjni.
W ramach powyższych cen oferujemy:
1. Wszystko co jest od posadzki w górę tj pełny komplet udządzeń wraz z zadaszona
wiatą jak pokazano na zdjęciach. Czyli oferujemy/oddajemy myjnie "pod klucz",
2. Dokumentację dla celów związanych z "określeniem warunków zabudowy" i "zgody na budowę",
3. Udzielamy 24 miesięczną, prawie bezwarunkową gwarancję na wszystkie elementy myjni,
4. Zapewniamy pełny serwis, pisemnie potwierdzony zakresem i wymogami obu stron,
5. Zostawiamy pełną swobodę w sprawie nabywania/stosowania środków chemicznych już z chwila uruchomienia myjni.
Czas realizacji inwestycji (pod klucz) dla np 4-ro stanowiskowej kontenerowej jest możliwy w okresie nie krótszym niż 2 i nie dłuższym niż 3 miesiące od daty podpisania umowy.
W powyższych i wszelkich innych sprawach pytania kierować na e-mail.
Łączę wyrazy szacunku i poważania
dr inż. Jan Buczek