Metoda dogoterapii w pedagogice specjalnej. Pies w terapii
Kurs jest ofertą skierowaną do nauczycieli, metodyków, studentów specjalności pedagogicznych oraz rodziców, którzy są z interesowani poznaniem sposobów oddziaływań, doborem form i środków dla złagodzenia skutków choroby i niepełnosprawności oraz wspomagania rozwoju dzieci i dorosłych. Organizatorami kursów są Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego RESUSMED Centrum Szkoleniowe oraz Fundacja Psia Łatka.
Osoby prowadzące:
Beata Kulisiewicz – pedagog, psycholog zwierząt, autorka publikacji o dogoterapii
Monika Suchowiak – edukatorka, instruktorka szkolenia psów
Rafał Peszek – absolwent pedagogiki opiekuńczej i resocjalizacyjnej, terapeuta behawioralny i dogoterapeuta
Program obejmuje:
Stopień I (2 zjazdy: sobota/niedziela)
Stopień II – (3 zjazdy: sobota/niedziela)
Stopień III – (3 zjazdy: sobota/niedziela)
Każdy z uczestników otrzymuje certyfikat ukończenia odpowiedniego stopnia kursu.
Warunkiem uczestnictwa w kolejnych stopniach kursu jest ukończenie wcześniejszego.
Terminy zjazdów:
I Stopień 18-19 czerwca, 2-3 lipca
II Stopień 16-17 lipca, 30-31 lipca, 13-14 sierpnia
III Stopień 27-28 sierpnia, 10-11 września; 24-25 września (praca z psem - liczba miejsc dla uczestników z psami ograniczona)
Miejsce:
Olsztyn k. Częstochowy
Stopień I - 2 zjazdy: sobota/niedziela
Terminy zjazdów 18-19 czerwca, 2-3 lipca
Metoda dogoterapii w pedagogice specjalnej
1. Deontologia zawodu Dogo/kynoterapeuty
2. Proces domestykacji zwierząt
3. Teorie i poglądy na temat relacji człowiek- zwierzę. Przegląd badań
4. Teorie wyjaśniające efekty terapeutyczne interakcji ze zwierzętami
5. Dogoterapia - rozważania terminologiczne.
6. Dobrostan – definicje, kryteria i wskaźniki dobrostanu
7. Zasady konstruowania programów terapeutycznych lub edukacyjnych z udziałem zwierząt i sposobów ich realizacji uwzględniający dobrostan
8. Warsztat pracy dogoterapeuty - teoria i praktyka
9. Złe praktyki w dogoterapii
10. Mity i stereotypy
Pies w terapii
1. Pies jego osobowość i kompetencje społeczne
2. Etapy rozwoju z uwzględnieniem etogramu zachowań społecznych psa
3. Socjalizacja – rozwój osobowości czy zbyt trudne wyzwania
4. Zmysły psa ich rola i wpływ na komunikację
5. Pies i jego wykorzystanie
6. Pies w terapii i edukacji - zagadnienia teoretyczne (standardy pracy)
7. Mity i stereotypy ( złota dwunastka, predyspozycje rasy)
Pierwsza pomoc dla człowieka
Stopień II – 3 zjazdy: sobota/niedziela
Terminy zjazdów 16-17 lipca, 30-31 lipca, 13-14 sierpnia
Metoda dogoterapii w pedagogice specjalnej
1. (Dogo)terapia czy pseudoterapia
2. Interakcja człowiek-zwierzę. Korzyści i koszty stron
3. Behawioralne i fizjologiczne wskaźniki obniżonego dobrostanu psów angażowanych w terapii i edukacji
4. Pułapki antropomorfizmu.
5. Standardy pracy dla ludzi i zwierząt
6. Dogopomoce
7. Zagadnienia praktyczne
Pies w terapii
1. Komunikacja jako sposób porozumienia się i wyrażania emocji
2. Etogram zachowań w relacjach społecznych
3. Emocje i ich sposób wyrażania
4. Ocena osobowości psa
5. Praca psa a jego indywidualne predyspozycje
6. Relaksacja psa, realizowanie jego podstawowych potrzeb
7. Pielęgnacja i żywienie
8. Praktyczna praca z psem, techniki pracy i rola opiekuna
9. Mity i stereotypy (pozytywne szkolenie psa i stres, teoria dominacji)
Pierwsza pomoc dla psa
Stopień III – 3 zjazdy: sobota/niedziela
Terminy zjazdów 27-28 sierpnia, 10-11 września; 24-25 września (praca z psem - liczba miejsc dla uczestników z psami ograniczona)
Metoda dogoterapii w pedagogice specjalnej
1. Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej
2. Natura dziecka i jego potrzeby.
3. Anmizm – wymiar dziecięcego myślenia
4. Wykorzystanie zwierząt – rozważania etyczne
5. Terapia zabawowa z udziałem zwierząt
6. Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
7. Dogoterapia we wspomaganiu i usprawnianiu techniki czytania
8. Dogoterapa w aktywności twórczej dziecka i arteterapii
9. Dogoterapia w usprawnianiu mowy i komunikacji alternatywnej
10. Dogoterapia i autyzm
Pies w terapii
1. Relacje opiekuna z psem, analiza zachowań
2. Presja, stres, analiza zachowań
3. Zachowania agonistyczne, agresywne, lękowe
4. Wsparcie psa podczas sytuacji trudnych
5. Mity i stereotypy (sygnały uspakajające)
6. Etogram zachowań w kontekście szkolenia psa
7. Praktyczna praca z psem, techniki pracy
Kontakt:
Email: Wyślij e-mail
Telefon: 784-725-418
WWW: Wyślij e-mail