SKP to podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów, która wykonuje badania techniczne pojazdów o masie do 3,5 t, badania przyczep do tych pojazdów oraz dodatkowe badania techniczne pojazdów do 3,5 tony. Do SKP udają się więc właściciele: aut osobowych, motocykli, przyczep, aut dostawczych.
Przegląd techniczny samochodu skupia się w głównej mierze na sprawdzeniu auta pod kątem bezpieczeństwa, a także ochrony środowiska. Składa się z trzech części:
-
identyfikacji auta,
-
sprawdzenia dodatkowego wyposażenia (dotyczy m.in. pojazdów z LPG i CNG, które wymagają dodatkowych regulacji),
-
oceny stanu podzespołów i układów
Identyfikacja pojazdu polega na sprawdzeniu numeru VIN wybitego na nadwoziu pojazdu z numerem w dowodzie rejestracyjnym. Diagnosta sprawdza również zgodność tablic rejestracyjnych. Jeśli numer VIN i numer rejestracyjny nie wzbudzają wątpliwości, diagnosta przystępuje do kontroli wyposażenia samochodu, tj. sprawdza, czy auto jest wyposażone w gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy oraz komplet zagłówków (są one obowiązkowe, jeśli pojazd wyjechał z fabryki w nie wyposażony). Kontroli nie podlega apteczka która, choć niezbędna w trudnych sytuacjach, jest nieobowiązkowa.
Kolejnym krokiem jest kontrola szyb, a konkretnie sprawdzenie ich przepuszczalności i ogólnego stanu (pęknięcia). Zgodnie z prawem boczne szyby muszą przepuszczać 70% światła, a przednia – 75%. Idąc dalej, diagnosta kontroluje wycieraczki, stan spryskiwaczy, reflektory, oświetlenie – regulacja ustawień świateł pozycyjnych i drogowych, a także świateł stopu i cofania.
Następnie przechodzi do oględzin stanu ogumienia, zadaniem diagnosty jest sprawdzenie stanu zużycia opon – jeśli głębokość bieżnika w oponach będzie mniejsza niż 1,6 mm, wówczas będzie trzeba wymienić opony na nowe.
Po oględzinach zewnętrznych pojazdu, diagnosta przechodzi do tzw. meritum. Na tym etapie sprawdza:
-
układ kierowniczy — ewentualne luzy, stan drążków kierowniczych,
-
układ hamulcowy — badanie hamowania, sprawdzenie stanu hamulca awaryjnego,
-
układ wydechowy — głośność,
-
nadwozie — stan elementów nośnych w samochodzie, progów, ram,
-
zawieszenie — potencjalne luzy elementów metalowo-gumowych,
-
silnik - ewentualne wycieki, pomiar emisji szkodliwych związków
Zapraszam serdecznie do kontaktu poprzez formularz.
Oddzwonię lub odpiszę niezwłocznie.