Samochód zasilany systemem wtryskowym posiada urządzenie nazywane sterownikiem silnika (dalej ECU).
ECU jest wyspecjalizowanym komputerem odpowiadającym za parametry pracy silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia.
Aby parametry te były poprawne w każdych warunkach, ECU dysponuje mapą zasilania paliwem i sterowania zapłonem, określającą zgrubne wartości zasilania i sterowania dla panujących w silniku warunków.
Specjalny program, również zapisany w ECU, przetwarzantę mapę, korygując ją w oparciu o wskazania sond lambda, spalania stukowego i szeregu innych czujników.
Chiptuning jest więc zmianą oprogramowania a ściślej chipa zawierającego stare oprogramowanie na nowego, z nowym programem komputera sterującego silnikiem tak, aby uzyskać wyższą sprawność, moc i moment oraz ewentualnie zmniejszyć nieco zużycie paliwa przy niezmienionym stylu jazdy. Nowe programy są opracowywane w naszej firmie oraz testowane na hamowi inercyjnej oraz montowane do państwa samochodów.
Co w pojęciu motoryzacji znaczy CHIP ?
W terminologi elektronicznej "chip" oznacza układ scalony najczęściej pamięć typu eprom lub flasz . W komputerach sterujących silnikiem modyfikowana jest najczęściej zawartość zewnętrznej pamięci programu, umieszczona zwykle w układzie scalonym, zwanym pamięcią Eprom lub Flash. W nowej generacji sterowników także modyfikuje się zawartość pamięci mikroprocesora lub pamięci eeprom.
Generalnie filozofia modyfikacji nie jest istotna dla uzyskanego efektu - znaczenie ma przede wszystkim dopracowanie programu i jego wszechstronna modyfikacja, niż sposób, w jaki zostanie on umieszczony w ECU.
Z uwagi na efekty tuningu chipy można podzielić na dwie zasadnicze kategorie:
chipy do samochodów z turbinami lub innymi kompresorami powietrza
chipy do samochodów wolnossących, czyli nie posiadających kompresora powietrza
Ponieważ efekty dla samochodów wyposażonych w turbo doładowanie są znacznie większe niż samochodów wolnossących (choć nie dotyczy to oczywiście wszystkich modeli samochodów - niekiedy efekt w samochodzie wolnossącym potrafi być porównywalny z turbinowym - np. Daewoo Espero 1.5 skraca czas przyśpieszania 0/100 o ok. 3 sek!), utworzono osobne kategorie cenowe w zależności od tego, czy silnik jest doładowany czy nie. Osobno utworzono kategorię cenową dla samochodów małolitrażowych.
Zapraszam serdecznie do kontaktu poprzez formularz.
Oddzwonię lub odpiszę niezwłocznie.