|
Logopeda
mgr Halina Kamińska
|
|
Zdobyte wykształcenie, tytuły i ukończone szkoły:
·Polonistka - Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
·Logopeda - Podyplomowe Studium Logopedyczne (Wyższa Szkoła Pedagogiczna Krakowie)
·Neurologopeda – Podyplomowe Studium Logopedyczne- Neurologopedia (Uniwersytet Wrocławski)
·Absolwentka Studium Terapii Osób Jąkających Się (Fundacja Zaburzeń Mowy w Lublinie)
Wyślij e-mail
Diagnoza i terapia logopedyczna w oparciu o:
- wywiad logopedyczny,
- badanie rozumienia mowy,
- badanie mowy czynnej.
JĄKANIE
Diagnoza i terapia zaburzeń płynności mówienia u dorosłych , młodzieży i dzieci.
Terapia dla rodzin osób jąkających się. Porady dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, u których występuje jąkanie rozwojowe.
AFAZJA
Diagnoza i terapia logopedyczna dla osób, które utraciły zdolność posługiwania się mową w wyniku udaru mózgu, urazu czaszki i guza mózgu.
KULTURA ŻYWEGO SŁOWA
Poradnictwo w zakresie ustawienia, rozwijania i doskonalenia głosu, ćwiczenia dykcyjne, fonacyjne, motoryczne i artykulacyjne.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY
Diagnoza i terapia dla dzieci, u których pomimo braku wad organicznych
aparatu artykulacyjnego, przy dobrym słuchu do trzeciego roku życia nie rozwinie się mowa.
WADY WYMOWY
Diagnoza i terapia osób z wadami wymowy. Ćwiczenia indywidualne i grupowe.
Coraz częściej moimi pacjentami są osoby dorosłe, które wraz ze swoimi dziećmi zgłaszają się na terapię
Uwagi dla rodziców;
- wady wymowy są przyczyną niepowodzeń szkolnych,
- wczesne rozpoznanie istniejących u dziecka problemów w mówieniu zapewni mu właściwą profilaktykę i terapię,
- najczęściej spotykane wady to;
- sygmatyzm- nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (ś,ź,ć,dź,s,z,c,dz,sz,ż,cz,dż),
- rotacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski r,
- mowa bezdźwięczna - wymawianie głosek dźwięcznych jak ich bezdźwięcznych odpowiedników.
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA OD DZIECKA
Pamiętaj!
Jeśli podejrzewasz u dziecka jakiekolwiek nieprawidłowości w rozwoju mowy, zgłoś się po poradę do najbliższej poradni logopedycznej.
Im wcześniej twoje dziecko zostanie objęte profilaktyką i stymulacją logopedyczną w środowisku rodzinnym, przedszkolnym tym większe będzie powodzenie w terapii.
Opóźniony rozwój mowy czynnej zwykle dotyczy dzieci w wieku 3 lub 4 lat, częściej chłopców niż dziewcząt.. Dziecko z tym zespołem mówi
mało lub prawie wcale nie mówi. Słyszy dobrze i rozumie doskonale polecenia słowne. Poziom umysłowy tych dzieci badany testami bezsłownymi jest prawidłowy, zgodny z wiekiem.
Nie wolno dziecka, którego aparat artykulacyjny nie jest sprawny zmuszać do mówienia. Trzeba dużo do nich mówić w nawiązaniu do konkretnych
przedmiotów i wydarzeń, stosować tzw. kąpiel słowną.
Początkowo od dziecka nie wymagamy mówienia. Chwalimy, bez względu na rezultat, jeśli samo zechce coś powiedzieć.
Dziecko niesprawne umysłowo także powinno być poddane terapii logopedycznej. Im wcześniej, zostanie stwierdzone u niego opóźnienie w rozwoju, tym szybciej
może rozpocząć rehabilitację. Czasu ma mniej, niż zdrowe dziecko,
już po urodzeniu można przygotowywać aparat mowy do mówienia, np. stosując masaż.
Dziecko obciążone wywiadem „grupy tzw. ryzyka" zawsze trzeba podejrzewać o wadę słuchu. Bacznie obserwujemy naszego malucha , a nawet sami możemy sprawdzić mu słuch. Jak przeprowadzić badanie słuchu? Matka bierze niemowlę na kolana, zachęcając by się bawiło, a druga osoba podchodzi z tyłu w sposób dla niego niewidoczny i za pomocą różnych dźwięków stara się wywołać rekcję
u niego ( np. grzechotka, trąbka, zamknięcie drzwi). Już trzymiesięczne niemowlę powinno zareagować na te dźwięki. Przy najmniejszym nawet podejrzeniu, że z reakcjami słuchowymi dziecka coś jest nie w porządku, udajemy się do lekarza po poradę. |
|