Szkolenie podstawowe | Kurs teoretyczny | Kurs praktyczny | Uwagi |
za wyciągarką | 150 zł | 1200 zł | * 70 lotów |
150 zł | 1900 zł | ** 70 lotów | |
150 zł | 2400 zł | *** 70 lotów | |
za samolotem | 150 zł | 3500 zł | 45 lotów |
* - młodzież szkolna z powiatu grudziądzkiego i studenci do 24 roku życia ** - młodzież szkolna spoza powiatu grudziądzkiego i studenci do 24 roku życia *** - pozostali |
"(...) Tysiąc czterysta.
Chmura już nie nosi. Zwarte kształty cumulusa miękną. Obłok zamiera. Ostre białe krawędzie tracą blask. Szarzeją, sygnalizując, że ukryta w nich siła wymyka się, rozpada, rozprasza w oceanie powietrza.
Trzeba odejść. Ewa kładzie ster na burtę, ciśnie pedał. Cofa drążek do neutrum. Wyrównuje. Poprawia kierunek.
Lisie Kąty - na wprost. Dalekie, skryte w spowijających horyzont mgłach. Ważyć się na dolot? Szaleństwo!
Ale jak bardzo to szaleństwo kusi! Gdyby udało sie za jednym zamachem odwalić te trzydzieści kilometrów... Byłaby to korzyść bez wątpienia ogromna. Tylko czy w ogóle można o tym marzyć? Z wysokości tysiąca czterystu metrów...
Obliczenia mówią, że nikła szansa dojścia do Lisich Kątów istnieje. Bardzo nikła. Na rezerwę nie pozostaje nic. Ale cóż myślec o rezerwie! Na samo dojście do mety wysokości jest odrobinę za mało. Gdyby w drodze przyszły jakieś większe duszenia - klapa!
Po drodze trafią się jednak z pewnością i kominy. Na trasie było ich sporo. Te powstrzymają częściowo opadanie, a w ostateczności można będzie zakrążyć. Ale dopiero wówczas, gdy dolot stanie się już całkiem nierealny... (...)"
Andrzej Korczak-Dąbkowski "Bractwo potrójnej mewy" (fragment)
Wielu siedząc za biurkiem myśli - gdyby życie potoczyło się inaczej...
W Polsce jak i wielu innych krajach szkolenie szybowcowe rozpoczynają ludzie dorośli, a statystyka przedstawia się następująco:
16 - 25 lat - 15 % - uczniów pilotów,
25 - 35 lat - 30 % - uczniów pilotów,
35 - 55 lat - 30 % - uczniów pilotów,
55 i więcej - 15 % - uczniów pilotów, nie mów więc, że jest za późno!!!
Dzięki skrzydłom oderwiesz się od "ziemskich spraw", zrównasz się z ptakami, zwiedzisz najpiękniejsze krainy Polski. Akrobacja, wyścigi w zawodach to wspaniała forma relaksu, więc nie czekaj - lataj z nami na szybowcach !
Zgłoś się do naszego aeroklubu, porozmawiaj z Szefem Wyszkolenia. Otrzymasz skierowanie na badania lekarskie do Głównego Ośrodka Badań Lotniczo - Lekarskich we Wrocławiu lub do Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej w Warszawie (badania są płatne). Pokutuje opinia, iż kandydat na szkolenie lotnicze musi mieć super zdrowie - to już przeszłość, nie musisz być przecież pilotem samolotu wojskowego. Jeśli nie pojedziesz na badania - nie dowiesz się czy możesz latać.
Wielu wspaniałych ludzi nie zdecydowało się na badania, gdyż obawiało się, że wada wzroku, wada postawy lub inne choroby uniemożliwią pozytywne przejście badań. Są w Polsce osoby, które latały z jednym sztucznym okiem, przeszły nawet zawał serca i latają. W wielu krajach nie wymaga się badań, a wchodzimy przecież do Europy i przepisy zmieniają się. Jak przebiegają te badania w GOBLL-u? Należy zgłosić się o godz. 8.00. Najpierw laboratorium. Następnie u psychologa przez około dwie godziny rozwiązujemy ciekawe testy. Później laryngolog, okulista, neurolog, chirurg, dentysta, internista. Około godziny 14 - 15 jest już po badaniach.
Zimą lub wiosną, a czasami latem (w trakcie szkolenia praktycznego) należy zaliczyć Teoretyczny Kurs Szybowcowy. Kurs taki odbywa się w aeroklubie i prowadzą go instruktorzy z aeroklubu lub inni zaproszeni wykładowcy. No i wreszcie...
Jest to najtańszy rodzaj szkolenia szybowcowego. Nauka pilotażu odbywa się na szybowcu dwumiejscowym. W czasie szkolenia każdy uczeń wykonuje ok. 70 lotów z instruktorem i 15 lotów samodzielnych. Do startu szybowca wykorzystuje się wyciągarkę szybowcową. Jest to najtańszy sposób startu szybowca. Niestety obsługa startu wyciągarkowego jest bardzo pracochłonna, dlatego konieczne jest organizowanie szkolenia w grupie co najmniej 7 osób co ogranicza maksymalną dzienną ilość lotów i sprawia że szkolenie musi trwać około 3 (kaprysy pogody) tygodnie.
Ze względu na bezpieczeństwo loty są wykonywane w możliwie spokojnych warunkach przy umiarkowanej turbulencji co jest możliwe we wczesnych godzinach rannych (od 5:00 do 10:00) i popołudniowych (od 17:00 do zachodu słońca), dlatego wszyscy uczestnicy szkolenia muszą mieszkać na lotnisku. Szkolenie kończy się uzyskaniem uprawnień pilota szybowcowego III klasy z uprawnieniem do startu za wyciągarką.
Szkolenie odbywa się na szybowcu dwumiejscowym. W czasie nauki każdy uczeń wykonuje około 40 z instruktorem i 10 samodzielnych, 8-15 minutowych lotów.
Hol za samolotem w porównaniu ze startem wyciągarkowym jest stosunkowo drogi, za to jest znacznie wygodniejszy mniej czasochłonny i nie wymaga pracy wielu osób na starcie, co umożliwia zorganizowanie szkolenia dla 2-3 osobowej grupy, a nawet indywidualnie dla jednego ucznia. Najistotniejszą zaletą jest ogólny czas szkolenia zawierający się w granicach 1-2 tygodni, możliwe jest też rozłożenie nauki na kilka następujących po sobie weekendów co jest korzystne dla chętnych dysponujących ograniczoną ilością wolnego czasu. Szkolenie kończy się uzyskaniem uprawnień pilota szybowcowego III klasy z uprawnieniem do startu za samolotem.
Po staniu się pilotem szybowcowym III klasy możesz zostać członkiem naszego aeroklubu i kontynuować szkolenie do Licencji Pilota Szybowcowego, korzystając ze zniżek i innych udogodnień wynikających z praw członkowskich (korzystanie ze sprzętu, dogodne formy odpłatności za latanie). Po uzyskaniu licencji możesz latać rekreacyjnie, brać udział w zawodach szybowcowych.
Bardzo korzystne położenie naszego lotniska między Borami Tucholskimi, a Pojezierzami: Brodnickim i Iławskim daje wspaniałe możliwości lotów termicznych i przelotów szybowcowych. Możesz również zdobyć licencję pilota samolotowego szkoląc się według skróconego programu.