Poznaj język Java! Zyskaj cenne i poszukiwane na rynku pracy umiejętności.
Proponujemy skuteczną i wygodną metodę prowadzenia kursu, która polega na podsumowywaniu każdej części prezentowanego materiału szkoleniowego oraz sprawdzeniu nowo nabytej wiedzy za pomocą testu.
W podsumowaniach jeszcze raz zbieramy najważniejsze zaganiania, na które należy zwrócić uwagę. Testy służą rozwijaniu przez kursanta kreatywnego, algorytmicznego myślenia i polegają na sprawdzeniu zdobytych umiejętności i późniejszym ich skonfrontowaniu z innymi rozwiązaniami.
Podsumowania oraz testy mają również za zadanie wskazać kursantowi "dziwne" miejsca w strukturach Javy oraz jej zachowanie w pewnych charakterystycznych sytuacjach (tego typu sytuacje są sprawdzane na egzaminach certyfikujących).
Kurs kierowany jest do osób:
•które dopiero zaczynają przygodę z programowaniem
•chciałyby poszerzyć swoją wiedzę programistyczną o znajomość nowego języka
Cel kursu:
Celem kursu jest teoretyczne jak i praktyczne poznanie zagadnień związanych z programowaniem w języku Java. W czasie kursu zostaną przedstawione zagadnienia związane z programowaniem obiektowym z użyciem konstrukcji Javy poparte dużą ilością przykładów. Kurs omawia wszystkie słowa kluczowe języka oraz pokazuje ich zastosowanie.
Po ukończeniu kursu każdy z uczestników będzie w stanie samodzielnie pisać proste programy w tym języku. Kurs stanowi solidne podstawy do dalszego rozwijania umiejętności.
Wymagania:
•Brak (pierwszy etap cyklu szkoleń)
Tematy kursu:
•Wstęp
-Krótki opis kursu
-Oczekiwania
-Wymagania
-Nagrody
•Wstęp do Javy
-Dlaczego Java?
-Opis platformy
-Wyjaśnianie pojęć (JRE a JDK, J2SE a J2EE)
-Kompilacja i uruchamianie, instalowanie przykładów i konfiguracja środowiska
-Dokumentowanie a komentowanie kodu – JavaDocs
-Test
•Środowisko programistyczne i narzędzia
-Instalacja JDK i IDE
-Uruchamianie programów
-Wiersz poleceń
-Ant
-Systemy kontroli wersji – CVS, Subversion
-Podsumowanie
-Test
•Podstawy języka Java
-Program „Hello World”
-Omówienie głównych słów kluczowych i podstawowych zagadnień: komentarze, pakiety, 1 plik – 1 klasa, camelSyleCode, samodokumentujący się kod, import a import statyczny
-Typy danych - proste, obiektowe: przypisania, inicjalizacje, konwersje między typami numerycznymi, rzutowanie, hierarchia nawiasów i operatorów
-Tablice: inicjalizacja tablic i tablice anonimowe, kopiowanie tablic, sortowanie, tablice wielowymiarowe, klasy (Arrays i Collections)
-Instrukcje sterujące: bloki instrukcji, instrukcje warunkowe, pętle, switch, przerywanie instrukcji sterowania
-Wielkie liczby
-Operacje wejścia/wyjścia
-Autoboxing
-Podsumowanie
-Test
•Obiekty i klasy
-Obiekty a klasy. Pojęcia związane z programowaniem obiektowym.
-Korzystanie z istniejących klas
-Tworzenie własnych klas
-Pola i metody: stałe, metody statyczne, pola statyczne, metoda main dokładniej
-Konstrukcja obiektów
-Przeładowywanie
-Domyślna inicjalizacja pól składowych
-Konstruktory domyślne
-Wywoływanie innego konstruktora
-Bloki inicjalizacji
-Niszczenie obiektów i metoda finalize
-Techniki: metody fabryki, późna inicjalizacja
-Podsumowanie
-Test
•Dziedziczenie i polimorfizm
-Klasa Object
-Rozszerzanie klas: hierarchia dziedziczenia, polimorfizm, wiązanie dynamiczne, zapobieganie dziedziczeniu, rzutowanie
-Dziedziczenie a modyfikatory dostępu
-Podsumowanie
-Test
•Interfejsy i klasy abstrakcyjne
-Interfejsy
-Klasy abstrakcyjne
-Zastosowania
-Podsumowanie
-Test
•Zaawansowane elementy języka Java
-Klasy wewnętrzne klasy proxy, klasy anonimowe i statyczne
-Java Beans
-Adnotacje
-Typy wyliczeniowe
-Asercje
-Garbage Collector – podstawy
-Podsumowanie
-Test
•Java I/O
-Klasa File
-Klasy strumienie i znakowe
-RandomAccessFile
-Standardowe wejście / wyjście
-Serializacja (Interfejsy: serializable, externalizable)
-Atomizacja (StreamTokenizer, StringTokenizer)
-Podsumowanie
-Test
•Kolekcje
-Hierarchia kolekcji
-Interfejsy Collection, Set. List. Map
-Generics
-Posortowane klasy kolekcji
-Metody equals i hashCode
-Interfejsy Cloneable/Comparable
-Tworzenie głębokich kopii, zastosowanie
-Kolekcje a dostęp współbieżny – podstawy
-Podsumowanie
-Test
•Wzorce projektowe
-Singleton
-Wzorzec metody fabrykującej
-Wzorzec fabryki abstrakcyjnej
-Wzorzec dekoratora
-Wzorzec mostu
-Obserwator
-Template
-Proxy, fasada, adapter
-Inne wzorce
-Podsumowanie
-Test
•Obsługa zdarzeń
-Wprowadzenie
-Akcje
-Implementacja zdarzeń w AWT
-Podsumowanie
-Test
•Tworzenie interfejsu użytkownika – Swing framework
-Wprowadzenie do Swing
-Przegląd komponentów
-Zastosowanie wzorca MVC
-Eclipse Visual Editor
-Swing a wątki
-AWT -> Swing -> ?
-Podsumowanie
-Test
•Obsługa błędów - wyjątki
-Obsługa błędów
-Zgłaszanie i przechwytywanie wyjątków
-Definiowanie własnych klas wyjątków
-Hierarchia
-Klauzula finally
-Podsumowanie
-Test
•Praca z debuggerem
-Wyjątki i błędy – hierarchia
-Wyjątki a polimorfizm
-Przechwytywanie wyjątków
-Tworzenie własnych klas błędów
-Praca krokowa za pomocą debuggera
-Podsumowanie
-Test
•jUnit framework
-Idea programownia w oparciu o testy
-JUnit framework z użyciem adnotacji
•Przygotowywanie aplikacji do użytku
-Pliki JAR
-Java Web Start
-Aplety
-Zapamiętywanie ustawień użytkownika
-Podsumowanie
-Test
•Podstawy notacji UML
-Diagram klas
-Diagram sekwencji
-Podsumowanie
-Test
•Podsumowanie
-Omówienie testów dotyczących poszczególnych działów
-Test ogólny – sprawdzenie siebie
-Omówienie wyników
-Trendy
-Ciekawostki
-Zaproponowanie kolejnych etapów szkoleń
-Koniec
Czas szkolenia: 50 godzin