Gadżetem reklamowym możemy nazwać niedużych rozmiarów przedmiot, który może być zużytkowany przez przedsiębiorstwa lub organizacje w przeznaczeniu promocyjnym, rozpowszechniającym lub reklamowym. Najczęściej jest on przekazywany konsumentom jako podarunek. Gadżet reklamowy powinien zawierać grafikę, znak lub tekst, który kojarzy się z reklamowaną marką.
• Drobiazgi praktyczne – są to jak nazwa wskazuje niedrogie rzeczy, które możemy użytkować w życiu codziennym, na przykład: kubki, kalendarze, czapki, koszulki, długopisy, breloczki, smycze),
• Drobiazgi dekoracyjne – mogą spełniać funkcję dekoracyjną w domu czy też mieszkaniu, na przykład chorągiewki, balony, plakietki),
• Praktyczne drobiazgi dekoracyjne – łączą sobie elementy dwóch wyżej wymienionych podziałów.
Cele gadżetów reklamowych będą się nieco różnić między sobą w zależności od specyfikacji danej firmy, natomiast takimi najbardziej uniwersalnymi celami są:
• Wzbudzenie zainteresowania konsumenta,
• Zwrócenie uwagi konsumenta,
• Wzbudzenie chęci posiadania danego produktu,
• Zachęcenie do zakupu danego produktu.
Gadżety reklamowe zaczęły by używane relatywnie niedawno, natomiast już teraz należą do bardzo rozpoznawalnego działu reklamy. Aktualnie dział gadżetów reklamowych i upominków jest uznawany za drugi (po reklamie internetowej) najbardziej efektywny a jednocześnie tani sposób promocji marki. Dużą zaletą gadżetów reklamowych jest to, że mogą być stosowane zarówno przez małe jak i duże firmy. Małe firmy na przykład mogą korzystać z artykułów reklamowych podczas wizyty na targach, zaś duże firmy poprzez nabywanie luksusowych podarków dla swoich klientów.