Naklejka to kawałek folii lub papieru, który najczęściej posiada właściwości samoprzylepne, co umożliwia jej przeczepienia na powierzchnie płaską. Z jednej strony posiada miejsce do pisania lub nadruk. Naklejka może mieć różne właściwości w zależności od rodzaju użytego kleju. Są kleje stałe, czyli takie, które trwale utrzymują naklejkę na powierzchni oraz kleje o budowie mikrosferycznej, które umożliwiają przenoszenie i bezśladowe usuwanie naklejek.
Główne rodzaje naklejek:
• Papierowe – ich największym atutem jest szerokie zastosowanie oraz niski koszt produkcji, do ich wad można zaliczyć małą odporność na warunki atmosferyczne,
• Foliowe – do ich zalet można zaliczyć, tak jak w przypadku naklejek papierowych, szerokie zastosowanie, natomiast w przeciwieństwie do nich, naklejki foliowe są znacznie bardziej odporne na czynniki atmosferyczne,
• Przezroczyste – stosowane są najczęściej na szybach lub szklanych produktach, posiadają dużą odporność na czynniki atmosferyczne,
• Magnetyczne – przez swoje właściwości, najbardziej nadają się na powierzchnie metalowe, ponieważ nie wymagają zastosowania kleju, najczęściej możemy spotkać je w formie magnsu na lodówce,
• Odblaskowe – zrobione są z materiału, który odbija światło, co sprawia, że świetnie sprawują się jako naklejki ostrzegawcze, są zauważalne w szczególności w ciemności oraz posiadają wysoką odporność na czynniki atmosferyczne,
Etykieta to wyrób z papieru lub folii przytwierdzony do produktu. Określa ona sposób użytkowania produktu i zawiera informacje o nim. Celem etykiety jest przyciągnięcie uwagi klienta za pomocą atrakcyjnych elementów graficznych i opisowych. Ważny jest fakt, że etykieta nie jest opakowaniem, pojemnikiem ani zamkniętym produktem. Etykieta najczęściej zawiera nazwę produktu, datę produkcji, znak towarowy producenta i inne ważne informacje dla klienta.
Rodzaje etykiet:
• Samoprzylepna,
• Z nadrukiem lustrzanym na przezroczystej folii,
• IML (in-mould label) – polega na łączeniu etykiety z opakowaniem, bezpośrednio podczas procesu produkcyjnego opakowania,
• Wielostronicowa – umożliwia zamieszczenie dużej ilości tekstu,
• SSL (shrink sleeve labels) – etykieta termokurczliwa, przy pomocy temperatury możemy dopasować etykietę do kształtu opakowania,
• Z identyfikatorem temperaturowym, są drukowane za pomocą farb aktywnych UV w procesie pakowania i zmieniają swą barwę w zależności od temperatury.