Kampania reklamowa jest to zespół skoordynowanych i zorganizowanych działań reklamowych, wykorzystujących jeden lub szereg różnych, powiązanych ze sobą środków przekazu, które występują w odpowiednio ustalonych terminach i według określonej kolejności.
Celów kampanii reklamowej może być wiele. Jednym z bardziej oczywistych jest wzrost sprzedaży danego produktu. Jest to dosyć logiczne, reklamujemy produkt, aby klienci się o nim dowiedzieli i chcieli go kupić. Samo dowiedzenie się o produkcie też jest jak najbardziej dobrym celem, zwłaszcza w przypadku, gdy produkt dopiero wchodzi na rynek. Za pomocą kampanii reklamowej jesteśmy w stanie zwiększać nie tylko rozpoznawalność produktu, ale i również firmy, która je sprzedaje. Przy okazji jesteśmy w stanie zwiększyć zaufanie do marki.
Na początku musimy określić po co tworzymy kampanie reklamową, czyli określić jej cel. Bez tego kroku, dalsze nie mają sensu. Następnie musimy wybrać przedmiot reklamy, może to być konkretny produkt, seria produktów czy też sama marka firmy. Ważne jest również określenie do kogo ma trafiać kampania. W tym kroku należy określić przedział wiekowy odbiorcy, jego płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania, majętność czy też stan rodzinny. Na końcu musimy ustalić jakie środki chcemy przeznaczyć na kampanie reklamową oraz jakimi środkami przekazu będzie ona wdrażana.
Rodzaje kampanii reklamowej:
• Kampania rozporoszona to taka kampania, która dotyczy ogólnego tematu, a nie konkretnego produktu
• Kampania tematyczna ma za zadanie przekazywać wiedzę na tematy ogólne lub zachęcać do bardziej świadomych zachować
• Kampania uderzeniowa, która polega na kierowaniu krótkich, silnych uderzeń reklam przedzielanych okresami ciszy
• Kampania pulsacyjna, jest podobna do kampanii uderzeniowej, natomiast posiada znacznie mniejsze różnice w intensywności natężenia reklam
• Kampania stała jest prowadzona bez przerw, charakteryzuje się mniej więcej taką samą intensywnością