Sprzedaż hurtowa polega na tym, że hurtownik kupuje towary od producentów w dużych partiach po niskiej cenie, a następnie dzieli je na stosunkowo mniejsze partie i sprzedaje detalistom. Hurtownik nie przywiązuje uwagi do lokalizacji sklepu ani wyglądu oraz ekspozycji towarów. Kładzie on większy nacisk na ilość sprzedanych towarów, a nie ich jakość.
W obrocie hurtowym możemy wyróżnić obrót składowy (towary są czasowo składowane w magazynach) oraz obrót tranzytowy (towar trafia bezpośrednio do detalu).
Sprzedaż detaliczna oznacza sprzedaż towarów przez detalistów w małych partiach, które są sprzedawane klientowi końcowemu w celu konsumpcji, a nie w celu odsprzedaży. Handel odbywa się w sklepach, kioskach, targowiskach czy też poprzez bezpośrednią dostawę do domu. Ceny towarów zakupionych w handlu detalicznym są wyższe niż tych zakupionych w handlu hurtowym.
Handel detaliczny nie obejmuje jedynie transakcji sprzedaży towaru czy usługi końcowemu nabywcy, lecz również wybór grupy docelowe, produktów, miejsc sprzedaży, dostawców i warunków nabywania od nich towarów oraz stworzenie dogodnych warunków do obsługi potencjalnych nabywców.
• sprzedaż detaliczna wymaga reklamy, natomiast hurtowa nie,
• wygląda sklepu i wystawa przedmiotów w sprzedaży detalicznej ma duże znaczenie, w sprzedaży hurtowej nie,
• w działalności hurtowej wymóg kapitałowy jest wyższy niż w działalności detalicznej,
• wielkość hurtowni jest większa niż lokal działalności detalicznej,
• lokalizacja jest bardzo ważna w sprzedaży detalicznej, w sprzedaży hurtowej nie,
• cena hurtowa jest zawsze niższa niż cena detaliczna,
• sprzedaż hurtowa tworzy powiązanie między producentem a detalistą, natomiast sprzedaż detaliczna między hurtownikiem a klientem,
• sprzedaż hurtowa oznacza sprzedaż towarów w dużych ilościach i po niskiej cenie, a sprzedaż detaliczna oznacza sprzedaż w małych partiach po wyższej cenie.