Wraz z rozwojem technologii, zmieniło się oblicze edukacji. E–learning to nowoczesna metoda przekazywania wiedzy lub prowadzenia szkoleń przy użyciu Internetu, nagrań audio i wideo. Statystycznie prawie każdy użytkownik komputera choć raz wziął udział w takim kursie e-learningowym. Spotykany jest on pod wieloma innymi nazwami takimi jak szkoleniami sieciowymi, komputerowymi, nauczaniem zdalnym lub online. Każde z nich należy do rozległej rodziny e-learningu. Ze względu na tematykę zajęć najpopularniejsze kursy dotyczą języków obcych, informatyki oraz zarządzania.
Oprócz doskonalenia umiejętności, kończenia kursów, możliwe jest nawet ukończenie studiów bez konieczności wychodzenia na uczelnie i kontaktu z wykładowcą.
Wielu ludzi opisałoby metodę e-learningową jako wykonywanie quizów i testów. Tak w większości wyglądają kursy e-learningowe, jednak każde szkolenie jest inne i może cechować się innym schematem wykonywania. Może być w formie gry, podczas której należy podejmować decyzję. Może to być też symulacja, przeprowadzająca użytkownika przez aplikację i demonstrująca jej działanie.
Podział e-learningu
Wyróżniamy dwa rodzaje nauki online:
-Online learning (nauka w sieci), czyli zdobywanie wiedzy przy wykorzystaniu jedynie Internetu bez fizycznie istniejących materiałów dydaktycznych i bezpośredniego kontaktu z nauczycielem.
-Mixed-mode (nauka w trybie mieszanym), czyli metoda łącząca uczenie się bezpośrednie ze zdobywaniem wiedzy na odległość. W Polsce jest to bardzo popularna forma, w której np. nauczanie odbywa się online, a sprawdzenie wiedzy przeprowadzane jest już poprzez bezpośredni kontakt z wykładowcą.
1. Przede wszystkim jest to dowolny czas pracy, a co za tym idzie wygoda uczniów, zwłaszcza jeśli mają oni jeszcze inne zobowiązania. Dodatkowo użytkownik może się uczyć w swoim tempie, bez presji czasu i pozostałych członków grupy. Istnieje również e-learning w postaci konferencji internetowych oraz czatów, dzięki którym możliwe jest wspólnie przyswajanie materiału w tym samym czasie.
2. Jest dostępny dla wszystkich, ze względu na umieszczenie w sieci i udostępnienie danej grupie odbiorców, dzięki czemu nie ma konieczności odbywania czasochłonnych i kosztownych podróży w celu spotkania.
3. Działa nie tylko na komputerach, ale również na urządzeniach mobilnych (tablety i smartfony) .
4. Jest ciekawszy do tradycyjnych forma nauczania, dzięki zastosowaniu multimediów.
5. Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione wyżej czynniki, redukuje koszty ponoszone przez organizację.