Franchising to system sprzedażowy opierający się na ścisłej współpracy między niezależnymi prawnie i finansowo podmiotami. Polega on na zawarciu umowy między franczyzodawcą, a franczyzobiorcą. Franczyzodawca to najczęściej duża firma, która posiada wypracowaną renomę i markę. Zna już rynek, ma wypracowane metody prowadzenia biznesu i posiada doświadczenie. Franczyzobiorca to firma stanowiąca placówkę, działająca pod marką swojego kontrahenta, ale funkcjonująca jako odrębne przedsiębiorstwo. Współpraca więc polega na tym, ze franczyzobiorca prowadzi własną firmę samodzielnie, natomiast korzysta z wiedzy i zasobów franczyzodawcy.
Zalety franchisingu:
• Stosunkowo niskie koszty rozpoczęcia prowadzenia działalności – wynika to z tego, że franczyzobiorca korzysta z zasobów franczyzodawcy, a nie musi budować wszystkiego od podstaw,
• Lepsze warunki współpracy z kontrahentami i dostawcami – najczęściej te warunki uzgadnia franczyzodawca, który ze względu na to, że jest większą firmą, to jest w stanie wynegocjować lepsze warunki,
• Niskie ryzyko biznesowe – w porównaniu do tego bez skorzystania z franchisingu,
• Możliwość dotrzymania dofinansowania od franczyzodawcy.
Wady franchisingu:
• Podporządkowanie się – zgadzając się na współpracę z franczyzodawcą należy mieć na uwadze to, że należy się dostosować do odgórnie narzucanych standardów,
• Opłaty franczyzowe – najczęściej konieczne jest wniesienie opłaty wstępnej oraz oddawanie określonej w umowę części zysków,
• Kontrole i ewentualne kary – należy spodziewać się tego, że franczyzobiorca będzie kontrolował wywiązywanie się z zasad określonych w umowie.
• Dystrybucyjny – polega on na rozprowadzeniu towarów przez upoważnionych dealerów, które są dostarczanie przez organizatora sieci pełniącego roli centrali dystrybucji,
• Produkcyjny – organizator sieci technologii produkcji udostępnia określone towary, produkty, wyznaczając jednocześnie termin i teren działalności, w tym przypadku najczęściej stosuje się umowy licencyjne i umowy know-how,
• Usługowy – dotyczy specyficznych branż, na przykład gastronomii, usług hotelarskich, serwisów motoryzacyjnych. Franczyzodawca ustala warunki prowadzenia określonych usług,
• „pod klucz” – polega na tym, że franczyzodawca udostępnia obiekt i wyposażenie na prowadzenie działalności, franczyzobiorca jedynie zarządza, zgodnie z określonym regulaminem,