Negocjacje stanowią formę dwustronnej komunikacji. Ich celem jest osiągnięcie kompromisu w taki sposób, aby każda ze stron była zadowolona. Mają one miejsce zawsze, gdy jedna ze stron nie zgadza się z ustalonymi warunkami lub sytuacją. Negocjacje są często używanym sposobem na szybkie rozwiązanie konfliktów. Pozwalają one na porozumienie się między stronami w sposób cywilizowany i spokojny. Jest to proces wzajemnego poszukiwania idealnego do danej sprawy rozwiązania
Skuteczne negocjacje mogą być przeprowadzone tylko wtedy kiedy negocjator posiada umiejętności rozpoznawania potrzeb adwersarzy. Większość osób biorących udział w negocjacjach kryje swoje prawdziwe zamiary i cele, przez co trudno jest dojść do kompromisu. Dlatego osoba prowadząca negocjacje musi bardzo dobrze odczytywać ludzkie gesty, potrzeby oraz zachowania. W ten sposób jest ona w stanie stwierdzić czy któraś ze stron kłamie lub ma ukryty motyw. Szybkie rozpoznanie sytuacji, poznanie potrzeb uczestniczących oraz ich zachowania znacznie przyspieszy proces całych negocjacji. Dodatkowo należy pamiętać, że to właśnie intelekt i charakter uczestników negocjacji wpływa w głównej mierze za ich niepowodzenie, a nie kwestie prawne, polityczne lub społeczne.
Negocjacje prowadzące do porozumienia składają się głównie z 3 faz: analizy i oceny sytuacji (zidentyfikowania problemu, poznania potrzeb stron, ocenie możliwości), planowania (podjęcie odpowiednich decyzji odnośnie dalszego działania, opracowanie nowych możliwości, dojście do porozumienia) oraz z problemów przy negocjacjach (różnice w postrzeganiu, trudności w komunikacji, brak zaangażowania.