Współcześnie funkcjonuje powiedzenie, że ciężko o zaufanego, dobrego pracownika. Dlatego ważne jest, aby ludzie których zapraszamy w struktury swojej firmy, byli dla nas wiarygodni i dobrze do nas dobrani. Pracownicy oprócz tego, że mają dostęp do zasobów firmy, mogą operować pieniędzmi, wydawać decyzje, prowadzić dokumentacje, to również zostają im powierzone tajemnice firmowe oraz tajne informacje. Są to osoby, które razem z nami muszą pracować na sukces przedsiębiorstwa, ponieważ tylko tak jesteśmy w stanie osiągnąć wspólnie wyznaczone cele. Stąd wniosek, że taki wybór pracowników lub kooperantów, czy kontrahentów jest niezwykle ważny i kluczowy dla naszej działalności.
W przypadku rekrutacji pracownika na dane stanowisko zazwyczaj przeprowadzamy rekrutację, prosimy o CV, sprawdzamy świadectwa pracy, weryfikujemy umiejętności. Zazwyczaj wyznaczany jest okres próbny, który ma na celu sprawdzenie jak pracownik odnajduje się w nowym środowisku i czy można przedłużyć z nim umowę. Trochę inaczej wygląda dobór kontrahentów, którzy nie są podmiotami zatrudnionymi w naszej firmie. Większość biznesów zakłada współpracę z co najmniej jednym podmiotem. Może to być dostawca surowców potrzebnych do wytworzenia produktu lub odbiorca już gotowego towaru. Takie współprace odbywają się na zasadach specjalnych umów lub kontraktów.
Wybierając kooperanta ważne jest, aby wcześniej przeprowadzić wywiad gospodarczy. Taki wywiad powinien uwzględnić analizę danych, czyli wszelkie sprawozdania finansowe, wpisy do KRS, wpisy do ksiąg wieczystych, stan zadłużenia. Najważniejszą częścią wywiadu gospodarczego jest wywiad środowiskowy, czyli zbadanie otoczenia przedsiębiorstwa, tego wewnętrznego- pracowników, właścicieli oraz zewnętrznego- kooperantów, konkurencji. Takie działanie ma na celu pomóc nam ustalić jaki jest potencjał firmy, w jakiej sytuacji finansowej się znajduje, jakie ma szanse na rozwój i czy stoją przed nią jakieś zagrożenia. Dlaczego jest to takie ważne? Często sukces inwestycji zależy od tego z kim współpracujemy. Należy pamiętać, że nieprzeprowadzenie wywiadu gospodarczego może nas kosztować utopienie pieniędzy i utratę dobrej reputacji firmy, bowiem niepowodzenie inwestycji często ma wpływ na wizerunek firmy i jej ocenę przez całą branżę. Zatem, dobierając kooperanta należy skupić się jedynie na zaufanych podmiotach, które cieszą się nieskalaną opinią na rynku. Wtedy możemy być pewni, że nasza współpraca będzie się dobrze układać.