Na system telekomunikacyjny (nazywany również systemem łączności) składają się sprzęt, metody, procedury oraz personel zorganizowane w celu realizowania przekazu informacji. System telekomunikacyjny ma za zadanie zapewnienie komunikacji pomiędzy jego użytkownikami. Może on obejmować systemy użytkowników, systemy teletransmisyjne i systemy komutacyjne. System telekomunikacyjny może również realizować funkcje przechowywania i przetwarzania w celu wspomagania przekazu informacji.
Usługa telekomunikacyjna polega na przekazie sygnałów za pomocą sieci telekomunikacyjnej. Oznacza to, że usługą telekomunikacyjną jest każda transmisja, emisja i odbiór sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub wszelkiego rodzaju informacji drogą kablową, radiową, optyczną lub za pośrednictwem innych systemów elektromagnetycznych.
Do usług telekomunikacyjnych możemy zaliczyć:
• Usługi telefoniczne świadczone przez Internet, łącznie z usługami telefonii internetowej,
• Pocztę głosową, oczekiwanie na połączenie, przekazywanie połączenia, identyfikację dzwoniącego, telekonferencje itp.,
• Usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej wykorzystywane do komunikacji głosowej, do przesyłania danych oraz obrazu, a także usługi wideotelefoniczne,
• Faks, telegraf i teleks,
• Dostęp do Internetu i stron WWW,
• Usługi przywoływania.
Cechy usług telekomunikacyjnych:
• Niematerialność usług,
• Zmonopolizowany rynek,
• Mała elastyczność popytu,
• Produkcja połączona z konsumpcją,
• Trudność w dochodzeniu roszczeń wynikających z jakości.