Hak zdecydowanie zwiększa funkcjonalność samochodu i daje możliwość uniezależnienia się od korzystania z drogich usług przewoźników. Samochód z hakiem holowniczym przydaje się m.in. gdy mamy budowę, remont lub przeprowadzkę. Dzięki posiadaniu go można pojechać na wakacje z przyczepą kempingową lub inną, na której można przewieźć, m.in. skuter wodny, motocykl, a nawet żaglówkę a więc hak w samochodzie ułatwia transport. Ponadto jego koszt zakupu i montażu jest naprawdę niski. Hak holowniczy docenią też wszyscy fachowcy, którzy mogą dzięki niemu przewozić materiały budowlane albo inne potrzebne im przedmioty, w zależności od profilu prowadzonej działalności. Na początku trzeba znaleźć pasujący do danego modelu samochodu hak. Trzeba wziąć pod uwagę wiele parametrów – haki produkowane są pod względem określonych modeli aut, rodzaju ich nadwozia, a także wersji silnikowej, która uściśla, jaką dopuszczalną masę przyczep może holować dany samochód. Haki nie mają uniwersalnych wersji które pasują do każdego samochodu.
Rodzaje haków holowniczych
Warto sprawdzić, z jakich elementów zbudowany jest typowy, prosty hak holowniczy do samochodu osobowego. Składa się on z belki mocującej, mającej na zakończeniach przyspawane kształtowniki. Kształtowniki mocuje się przy pomocy śrub do określonych miejsc w podwoziu pojazdu, w których producent samochodu przewidział ich zamontowanie. Belki są wykonane ze stali i mogą mieć kształt okrągły, kwadratowy lub prostokątny. Ponadto belka posiada mocowanie do kuli, czyli sam hak. W podstawowym modelu kula mocowana jest za pomocą metalowych uszu. Hak musi posiadać gniazdo elektryczne, w plastikowej obudowie, z podniesioną klapą, służące do podłączenia oświetlenia przyczepy. Gniazdo chroni wiązkę elektryczną przyłączoną do instalacji samochodowej. Stosuje się też kapturki ochronne, z tworzywa albo gumy, do ochrony kuli haka przed wilgocią, która powoduje ich rdzewienie.
Obecnie stosowane są cztery rodzaje haków samochodowych:
Haki z wkręcaną kulką ze śrubami to najtańsze rozwiązanie i montowane całkowicie na stałe.
Haki z kulą odpinaną półautomatycznie najczęściej stosuje się różnego rodzaju dźwignie mocujące. Haczyk nie posiada zabezpieczenia przeciwko kradzieży. Zdjętą kulę można schować i przewozić w bagażniku.
Haki z kulą odpinaną automatycznie. Po umieszczeniu kuli haka w gnieździe, przekręca się kluczyk, co zabezpiecza kulę przed ewentualną kradzieżą.
Haki odchylane to najdroższe rozwiązanie. Zamontowane są na stałe, ale hak można złożyć i schować pod samochodem, gdy jest to potrzebne.
System wypinania kuli haka może być bardzo przydatny jeśli planujemy podróżować po Europie ponieważ w niektórych krajach obowiązuje prawo, zabraniające jazdy z zamontowaną kulą na haku, gdy pojazd nie ciągnie przyczepy. Usunięcie kuli zaczepowej ułatwia parkowanie w ciasnych miejscach i zapobiega uszkodzeniom innego samochodu.