Taksometr to elektroniczny przyrząd pomiarowy instalowany w pojazdach służących do usługowego prowadzenia działalności w zakresie przewozu osób i ładunków, czyli w taksówkach. W przeszłości przyrząd ten był mechaniczny a nie elektroniczny. Taksometr służy do obliczania należności za długość drogi przebytej przez taksówkę lub za czas wynajęcia tej taksówki. Obecnie wyróżnia się dwa systemy naliczania opłat za kurs: system S i system D.
System S (który jest aktualnie używany w Polsce) nalicza opłatę z wykorzystaniem taryfy drogowej albo taryfy czasowej w zależności od prędkości granicznej równej ilorazowi wartości taryfy czasowej przez wartość taryfy drogowej. Oznacza to, że dla prędkości taksówki większej od prędkości granicznej opłata jest naliczana z drogi, a w przeciwnym przypadku z czasu.
System D nalicza opłatę poprzez jednoczesne sumowanie opłaty z czasu i drogi niezależnie od prędkości z jaką porusza się taksówka.
Tachometr jest urządzeniem służącym do pomiaru prędkości poruszającego się ciała lub substancji. Jest on używany na przykład jako urządzenie mierzące prędkości obrotów wału napędowego w silniku lub w maszynie.
Tachograf jest to urządzenie, które montowane jest w pojazdach w celu między innymi rejestracji i zapisu szybkości chwilowej pojazdu, ilości kilometrów przebytej przez pojazd, czas prowadzenia pojazdu, dokładną datę i godzinę otwarcia obudowy zawierającej wykresówki.
Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów o dopuszczalnej całkowitej masie powyżej 3,5t oraz pojazdy przeznaczone do przewozu osób, które są przystosowane do transportu powyżej 9 osób mają obowiązek montowania tachografów.
Kara za nieposiadanie tachografu jest wysoka i wynosi 3000 zł. Za posiadanie tachografu, ale nie zapisywanie na nim wszystkich informacja kara wynosi 2000 zł, za fałszowanie wyników kara od 3000 do 10 000 zł), a za użytkowanie przez jedną osobę kilku wykresówek 1000 zł.