Kurier to osoba, która jest wyznaczona do szybkiego, niezwłocznego dostarczenia do określonego celu różnych przesyłek, dokumentów itp.
Usługa kurierska polega na tym, że kurier odbiera przesyłkę od zleceniodawcy i dostarcza ją pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. Stanowi ona bardzo ważny element struktur logistycznych. Przykładami firm kurierskich są: UPS, DHL, DPD, GLS, FedEx.
Klienci korzystający z usług kurierskich najczęściej zwracają uwagę na:
• Sposób płatności,
• Możliwość zmiany adresu dostawy paczki w dowolnym momencie,
• Możliwość monitorowania lokalizacji przesyłki,
• Szybki i efektywny kontakt,
• Klarowną instrukcję opisującą warunki i sposoby zamówienia usługi kurierskich, chodzi tu głównie o cenę i gabaryty paczki, termin odbioru oraz dostawy.
Z roku na rok, ilość przewożonych paczek się zwiększa, wynika to głównie ze wzrostu ilości zakupów w internecie. W Polsce w latach 2012-2017 odnotowano 53% wzrost wartości branży usług kurierskich, natomiast wzrost ilości przewożonych paczek wynosił 62%.
Z pewnością jedną z ważniejszych przyczyn było to, że znoszą one pewne bariery. Jesteśmy w stanie zamówić zarówno produkty z Polski jak i również z Chin, Stanów Zjednoczonych czy jakiegokolwiek innego miejsca na świecie. Oczywiście czas dostawy będzie się różnił w zależności od odległości od kraju, natomiast w ostatnich latach stał się on znacznie krótszy. Kolejnym aspektem jest dostosowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów. Możemy wybrać adres i czas odbioru lub też jeżeli jest nam wygodniej to zamówić produkt do paczkomatu. Ogromną zaletą jest dostarczanie paczek na czas oraz obsługa wysokiej jakości.
Usługi kurierskie a pandemia
Ograniczone przemieszczanie się podczas pandemii skutkowało tym, że spora część osób wolała dokonywać zakupów przez internet. Skutkowało to tym, że branża kurierska była jedną z niewielu, które poprawnie funkcjonowały podczas pandemii. Co więcej, można powiedzieć, że nawet zyskała. W celu dostosowania się do sytuacji firmy kurierskie wprowadziły kilka zmian. Jedną z nich było to, że większość kurierów otrzymała terminale płatnicze w celu ograniczenia kontaktu z gotówką. Inną zmianą było to, że ograniczało się do minimum kontakt z kurierem, czasami nawet była opcja zostawienia paczki pod drzwiami. Również paczkomaty znacznie zyskały na popularności, ponieważ w ich przypadku nie było potrzeby kontaktu z inna osobą.