Amortyzatory mają za zadanie przechwycić i rozproszyć nadmiar energii w układzie mechanicznym. Używane są w celu zabezpieczenia urządzenia lub operatora przed negatywnym oddziaływaniem drgań oraz w celu zwiększenia komfortu eksploatacji.
Amortyzatory najczęściej możemy spotkać w samochodach, motocyklach oraz rowerach. Dzięki nim możliwe jest zmniejszenie kołysania resorowanego nadwozia oraz zapobieganie oderwania koła od podłoża na wybojach. Amortyzatory w zawieszeniu samochodu kontrolują pracę sprężyn tłumiąc drgania o różnej częstotliwości, amplitudzie i przyśpieszeniu.
Przykładowe amortyzatory:
• Gumowe – wykonane są z elastomeru, element sprężynujący spotyka się z innymi elementami konstrukcyjnymi tylko na powierzchniach przenoszących obciążenie,
• Sprężynowe – elementem tłumiąca-sprężynującym jest sprężyna, która wpracuje w goleniu, co powoduje powstanie oporu ciernego,
• Hydrauliczne – zbudowane są w formie cylindra wewnątrz którego umieszczony jest tłok z tłoczyskiem, czynnikiem roboczym jest ciecz, zwykle olej,
• Magnetyczne – wypełnione są opatentowanym płynem silikonowym zawierającym mikroskopijne cząsteczki magnetyczne a na ich tłoczysku osadzona jest cewka elektromagnetyczna,
• Elastomerowe – zamiast sprężyny występuje kształtka wykonana z elastometu, która podlega ściskaniu i rozciąganiu,
• Hydropneumatyczne – pod wpływem uderzeń działających na tłok, ciecz z cylindra przepływa prze otworki do cylindra powodując sprężenie znajdującego się w nim powietrza.
Resory mają najczęściej postać sprężyny wielopłytkowej utworzonej z płaskowników stalowych, zwanych piórami. Te pióra najczęściej wykonywane są ze stali sprężynowej i poddaje się je obróbce cieplnej, a niekiedy kulkowaniu. Pióra są wygięte, przy czym promień krzywizny zależy od długości pióra.
Resory piórowe pełnią jednocześnie rolę elementu prowadzącego i resorującego. Przez tarcie, które występuje pomiędzy poszczególnymi piórami, resory mają również właściwości tłumiące, natomiast jest to zjawisko niepożądane.