Układem wydechowym możemy nazwać zespół elementów silnika spalinowego. Jego głównym zadaniem jest odprowadzenie spalin z silnika spalinowego oraz zmniejszenie hałasu emitowanego przez silnik. W skład układu wydechowego wchodzą: kolektor wylotowy z rurą wylotową, reaktor katalityczny i tłumiki wylotowe. Aby układ wydechowy poprawnie funkcjonował musi mieć minimalne opory przepływu oraz długi czas eksploatacji.
Inne zadania układu wydechowego:
• Umożliwianie najbardziej sprawnej pracy silnika w cały zakresie obciążeń,
• Oczyszczanie spalin do postaci, w której zawartość składników toksycznych jest dopuszczana przepisami prawa,
• Zagwarantowanie możliwie wysokiej temperatury spalin poprzez minimalne promieniowanie cieplne,
• Zapewnienie minimalnych oporów przepływu spalin, umożliwiających osiąganie maksymalnej mocy silnika.
Działanie układu wydechowego – spaliny, które są wytłaczane z cylindra trafiają do kolektora wydechowego. Następnie są kierowane do pierwszego odcinka rury wydechowej, a później do tłumika lub kilku szeregowo usytuowanych tłumików. Na koniec trafiają do wylotowej części rury wydechowej.
Tłumik jest urządzeniem, które służy do częściowej lub całkowitej eliminacji drgań, fali akustycznych, hałasu lub pewnych częstotliwości w układach elektronicznych.
Tłumik wydechowy (samochodowy) jest jedną z części układu wydechowego. Jest niezbędny do prawidłowego przetwarzania spalin wydobywających się z silnika spalinowego, a przede wszystkim do prawidłowego redukowania hałasu. Liczba tłumików w układzie wylotowym różni się pomiędzy poszczególnymi samochodami, w zależności od hałasu. Najczęściej możemy spotkać dwa lub trzy tłumiki wylotowe.