Właściciele mieszkań w blokowiskach albo kamienicach zwykle nie zawracają sobie głowy sprawami wywozu śmieci. Opłata za to świadczenie ujmowana jest w systematycznie płaconym przez nich czynszu. Osiedla zaopatrywane są w odpowiednie pojemniki i kontenery, z których każdy mieszkaniec może dowolnie użytkować. Posiadacze nieruchomości sami są zmuszeni zatroszczyć się o wywóz śmieci z przynależnych do nich posiadłości. Indywidualnie załatwiają formalności powiązane z tym faktem. Spróbujmy wobec tego sprawdzić, jak prezentuje się sprawa wywozu odpadów z terytorium posiadłości, jakie trzeba posiadać zaświadczenia, jak dużo to kosztuje , jak również gdzie poszukiwać przydatnych przepisów. Właściciele dzierżawy zobowiązani są do zawarcia umowy z przedsiębiorstwem zajmującym się wywozem śmieci. Kontrakt taki podpisuje się w siedzibie przedsiębiorstwa, z reguły w biurze obsługi konsumenta. Przy zawarciu porozumienia wymagane są dowody stwierdzające upoważnienie do dysponowania nieruchomością, z jakiej będą zabierane odpady. Nabywcy instytucjonalni muszą przedstawić pisma rejestracyjne firmy lub spółki gospodarczej. Umowa zwykle podpisywana jest na okres bezterminowy. Okres wypowiedzenia porozumienia obejmuje jeden miesiąc. Porozumienie wyznacza zarazem zobowiązania firmy trudniącej się wywozem odpadów, jak i obowiązki posiadacza dzierżawy korzystającego z jej usług. Zakazane jest umieszczanie w pojemnikach umieszczonych na obszarze dzierżawy odpadów innych niż komunalne, dla przykładu: drewna, gruzu budowlanego, gorącego popiołu. Wywóz gruzu, gałęzi, kamieni, gleby, pozostałości z budowy czy też remontu, szkliwa okiennego i odpadów wielkopowierzchniowych jest traktowany, jako inne zamówienie i szacowany zgodnie z obowiązującym w firmie cennikiem.