Bazy danych w Microsoft Access
Bazą danych określamy zbiór informacji cyfrowych zgromadzonych w zgodzie z z ustalonymi regułami. Do ich modyfikowania i gromadzenia służą odpowiednio stworzone do tego programy komputerowe, zwane systemami zarządzania bazą danych. Przechowywane w nich dane zazwyczaj są w formacie tekstowym lub liczbowym, choć współczesne systemy umożliwiają archiwizowanie większości rodzajów informacji cyfrowych. Najpopularniejszym programem do stworzenia prostej bazy danych jest program Microsoft Access, i jest on zawarty w zestawie MS Office. Microsoft Access ma prosty interfejs, dzięki czemu nie wymaga od usera wiedzy z zakresu programowania w SQL, w którego otoczeniu działa program. Baza danych jest zbudowana w oparciu o model obiektowo-relacyjny, gdzie poszczególne obiekty połączone są ze sobą za pomocą relacji przy pomocy podstawowego. Klucz główny to niepowtarzalna wartość w każdej tabeli danych, dzięki czemu możliwe jest stworzenie relacji pomiędzy danymi i przypisanie im właściwych rekordów. Tworzenie bez danych w programie Access zaczynamy od wpisania informacji w rekordy tabel. Pamiętajmy, że musimy określić ich format danych i klucz podstawowy. Potem budujemy relacje między tabelami, co umożliwi nam wysyłanie kwerend w odniesieniu do bazy. W taki sposób łatwo wyszukamy interesujące nas wartości spośród całości. Oglądanie rezultatów zapytań oraz zestawień w formie graficznej możemy otrzymać przez utworzenie formularza.