Turbosprężarki montowane są w pojazdach aby, zapewnić im jak najlepszy moment obrotowy i podwyższyć moc motoru. Choć gwarantują one sporą poprawę jazdy, to często się psują. Co ciekawe, do najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarek kwalifikujemy: nieodpowiednie eksploatowanie oraz wady produkcyjne. Spróbujmy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie: co wywołuje dysfunkcje doładowania? Przyglądając się budowie urządzenia zauważymy, że jego głównym elementem jest wirnik, na którym znajdują się turbina i sprężarka. Wirnik kręcący się z prędkością nawet do 200 000 obrotów na minutę, potrafi rozgrzać turbosprężarkę nawet do 500 stopni Celsjusza, zatem niezbędne jest jej odpowiednie schłodzeni i smarowanie. W przeciwnym razie prędzej czy później konieczna będzie naprawa turbosprężarek. Jednym z częstszych uchybień czynionych nagminnie przez użytkowników samochodów, jest rozkręcanie silnika na wysokie obroty zarazpo jego włączeniu, co uniemożliwia właściwe rozmieszczenie oleju na elementach turbosprężarki, a w efekcie objawia się zacieraniem łożyska wirnika. Kolejnym niewłaściwym przyzwyczajeniem wpływającym nieodpowiednio na samochód, jest zbyt prędkie zgaszenie motoru. Turbina jest wciąż w ruchu, ale jest pozbawiona dopływu oleju z pompy. Powinniśmy odczekać około 30 sekund, nim wyłączymy motor. Na szczęście, w sporej ilości przypadków, możliwa jest regeneracja turbosprężarek. Koszty są uzależnione od rodzaju awarii. Na przykład, jeśli popsuł się wirnik, to wymiana będzie kosztować około 1500zł, natomiast przy pęknięciu korpusu koszta to ponad 2000 zł. Jeśli więc czujesz spadek mocy silnika i deficyt doładowania, natychmiastowo zgłoś się do serwisu zapewniającego kompleksowe usługi naprawy aut. Dla tych fachowców naprawa turbosprężarek czy wymiana tłumików to żadne wyzwanie.