O METODZIE:
Trening interpersonalny jest metodą edukacyjną – adresowaną do ludzi zdrowych. Nie jest psychoterapią!
Początki metody sięgają realizowanych w 1946 roku w Connecticut programów przeznaczonych dla kadry kierowniczej, które finansował rząd USA.
Początkowo trening był wykorzystywany do szkolenia tych, którzy profesjonalnie zajmowali się pracą z innymi ludźmi (menedżerów, psychologów itp.) jego cele formułowano w kategoriach zwiększania umiejętności ważnych w relacjach z innymi, na przykład umiejętności lepszego zrozumienia zachowań różnych osób, jak i swoich własnych w kontakcie z innymi, umiejętności komunikowania się (wyrażania myśli i uczuć), umiejętności rozwiązywania konfliktów itp.
TRENING INTERPERSONALNY W KSZTAŁCENIU TRENERÓW I COACHÓW
Trening interpersonalny jest istotnym doświadczeniem w procesie kształcenia trenerów i coach’ów. Jest pracą nad sobą i relacją ja-inni. Opiera się na procesie grupowym. Pozwala zrozumieć istotę jego dynamiki oraz jego siłę. Zwiększa wiedzę przyszłych trenerów na temat ich funkcjonowania w grupie. Podczas treningu kładziemy nacisk na interakcje z innymi ludźmi, doświadczanie "tu i teraz", na eksperymentowanie z nowymi zachowaniami, wyrażanie uczuć itp.
Trening interpersonalny jest szansą dla trenerów i coachów na eksponowanie i analizowanie własnego zachowania. Na otrzymanie informacji zwrotnych o tym jak nas postrzegają inni i jak reagują na nasze działania.
Jest pracą nad sobą i nad relacją Ja-Klient i Ja-Uczestnik. Pomaga uświadomić sobie i nazwać własne emocje pojawiające się w trakcie kontaktów z ludźmi. Uwrażliwia na perspektywę drugiej strony. Rozwija inteligencję emocjonalną a zwłaszcza zdolność empatii. Zwiększa wiedzę przyszłych trenerów i coachów na temat relacji interpersonalnych. Jest szansą na poznania własnych zasobów oraz na diagnozę obszarów do dalszego rozwoju.
CELEM TRENINGU JEST:
· zwiększenie samoświadomość, z naciskiem na relacje ja-inni,
· poprawa rozumienia zachowań własnych i innych osób, a zwłaszcza zrozumienie swoich reakcji na zachowania innych osób,
· rozwój umiejętności uświadamiania, nazywania i wyrażania swoich uczuć i myśl
· uzyskanie informacji zwrotnych – jak odbierają nas inni, jakie reakcje wywołujemy, większa samoświadomość, z naciskiem na relacje ja-inni,
· rozumienia zachowań własnych i innych osób, a zwłaszcza zrozumienie swoich reakcji na zachowania innych osób.
Warto przypomnieć słowa Miltona Ericksona:
„tylko doświadczenie może zapoczątkować zmianę” - w nas i w naszych Klientach.
Zapraszamy na intensywne doświadczenie samego siebie !