Coaching to prosta i efektywna metoda rozwoju osobistego, którego skuteczność zależy od zaangażowania Klienta (Coachee) i Coacha. Ma na celu wydobycie potencjału Klienta i pokonanie przekonań ograniczających go w drodze do sukcesu i samorealizacji. Jest to proces zaplanowany, a więc dostosowany do preferencji i predyspozycji każdej osoby. Poprzez odpowiednio zadawane pytania, Coach pomaga w rozwoju osobistym, zawodowym, w osiąganiu celów i poszerzania świadomości. Coaching to nie nauka, lecz pomoc przy jej realizacji. Pamiętajmy, że coaching jest ciągłym procesem, a nie jednorazowym spotkaniem, więc nie oczekujmy natychmiastowych rezultatów. Warunkiem owocnej współpracy jest wzajemne zaufanie oraz motywacja do działania i zmiany.
Dla kogo?
Coaching zapoczątkowany został w Stanach Zjednoczonych, gdzie Coach (z ang. trener) motywował drużynę sportową w osiąganiu celów oraz zwycięstwie w meczu. Z biegiem czasu, metoda ta przeniosła się na inne sfery życia. Obecnie zatrudnianie Coacha jest bardzo popularne. Nie tylko sportowcy posiadają takich partnerów, ale również muzycy czy kucharze z nadzieją na osiągnięcie sukcesu. Klienci coachingu to po prostu osoby, które czują potrzebę zmiany w swoim życiu, szukają motywacji do rozwoju i przekraczania wewnętrznych barier.
Podział coachingu
Istnieje wiele rodzajów coachingu. Do najpopularniejszych należą coaching personalny nastawiony na zmotywowanie i zainspirowanie Klienta, diet coaching budujący zdrowe przyzwyczajenia i nawyki żywieniowe, coaching grupowy, którego celem jest radzenie sobie z wyzwaniami w związkach czy też w grupie pracowników oraz coaching biznesowy nastawiony na rozwój biznesu.
Od czego zacząć?
Najważniejsze na początku coachingu, niezależnie od jego rodzaju jest ustalenie celów. Najlepiej, gdy zostanie on sformułowany w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Cel ten powinien być wolny od zaprzeczeń, określający gdzie Klient zmierza. Przykładowo „chcę w te wakacje wyjechać na tydzień do Dubaju”, zamiast „Nie chcę siedzieć w te wakacje w domu”.
Długość trwania
Długość trwania coachingu zależy od indywidualnych potrzeb Coachee oraz ilości jego celów krótko i długoterminowych. Trwa zazwyczaj od 3 do 6 miesięcy. Podzielony jest on na kilka sesji trwających od 1,5 do 2h.
Wybór Coacha nie jest wcale łatwy. Jednakże istnieje kilka wskazówek, którymi powinniśmy się kierować przy jego wyborze. Przykładowo, możemy zapoznać się z jego kompetencjami (ukończone kursy, studia, przynależność do stowarzyszenia) i kodeksem etycznym. Warto też wziąć pod uwagę doświadczenie nie tylko pod względem przepracowanej liczby godzin, ale również zakresu, w którym dotychczas działał. Niektórzy Coachowie proponują sesję próbną, z której warto skorzystać, aby sprawdzić, czy warto z nimi nawiązywać tak ważną dla nas współpracę.