Rachunkowość budżetowa według zmian obowiązujących w 2011 roku
Szczegóły tego szkolenia oraz propozycje innych szkoleń dla sfery budżetowej na stronie
1. Ogólna charakterystyka budżetu gminy i przepływów środków w budżecie. (m.in. różnica między organem i jednostką)
2. Podstawy prawne rachunkowości budżetowej
- Ustawa o rachunkowości
- Ustawa o finansach publicznych
- Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji budżetowej
- Rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości
- Rozporządzenie w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych
- Zasady dokonywania zmian w polityce rachunkowości przez kierownika jednostki
3. Omówienie zmian obowiązujących od 1 stycznia 2011 roku w zakresie rachunkowości budżetowej
- Zasady ewidencjonowania operacji gospodarczych na nowych kontach
- Likwidacja konta 761 – pokrycie amortyzacji
- Metody amortyzacji
- Zasady ewidencji środków europejskich (w organie i jednostce, konta które zastąpiły konto 967 „Fundusze pomocowe”)
- Nowe zasady prowadzenia ewidencji księgowej nieruchomości. (w jakiej wartości ujmować wartość nieruchomości gruntowych)
4. Inwestycje w Jednostkach Samorządu Terytorialnego
- Ogólna charakterystyka inwestycji w jednostkach samorządu terytorialnego (JST)
- Rodzaje i zakres inwestycji w JST
- Remont czy inwestycja, czyli jak poprawnie zaklasyfikować wydatek
- Realizacja inwestycji
- Finansowe przygotowanie do procesu inwestycyjnego (planowanie, źródła finansowania inwestycji, problematyka zaciągania zobowiązań przy realizacji inwestycji)
- Wykonywanie inwestycji. (zwiększenie wartości zadania, co robić w przypadku wstrzymania inwestycji, rozliczanie i inwentaryzacja inwestycji w toku, wydatki niewygasające)
- Rozliczanie inwestycji
- ustalanie wartości środka trwałego
- rozliczenie kosztów bezpośrednich i pośrednich inwestycji
- jak rozliczać inwestycje przy możliwości odliczenia podatku VAT
- prawidłowe opisywanie faktur
- wydanie do używani
- Ewidencja księgowa inwestycji
5. Gospodarka majątkiem jednostek samorządu terytorialnego
- Zapisy w polityce rachunkowości dotyczące środków trwałych
- Ustalanie wartości początkowej środków trwałych (m. in. otrzymanych w drodze darowizny, gruntów, aktualizacja wartości środków trwałych)
- Amortyzacja i umarzanie środków trwałych
- Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
- Ewidencja wartości niematerialnych i prawnych
- Ewidencja długoterminowych aktywów finansowych
6. Inwentaryzacja w jednostkach samorządu terytorialnego – nowe zasady wynikające z ustawy o rachunkowości
7. Rozrachunki i roszczenia w jednostkach samorządu terytorialnego
- Ogólna charakterystyka rozrachunków, roszczeń i rozliczeń
- Wycena rozrachunków
- Ewidencja rozrachunków z odbiorcami i dostawcami
- Ewidencja należności budżetowych
- Rozliczenie dochodów i wydatków budżetowych
- Ewidencja udzielonych dotacji z budżetu JST
- Rozrachunki z budżetami
- Ewidencja długoterminowych należności budżetowych
- Ewidencja pozostałych rozrachunków publicznoprawnych
- Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
- Ewidencja pozostałych rozrachunków z pracownikami
- Ewidencja pozostałych rozrachunków
- Zasady ujmowania w księgach rachunkowych odpisów aktualizujących należności – nowe przepisy w zakresie odpisów aktualizujących
8. Koszty w jednostkach samorządu terytorialnego
- Ogólna charakterystyka kosztów, zasad ujmowania kosztów w księgach rachunkowych
- Klasyfikacja kosztów
- Klasyfikacja kosztów według rodzajów. Jakie paragrafy klasyfikacji budżetowej ujmowane są na poszczególnych kontach kosztowych
- Rozliczenia międzyokresowe kosztów
- Ewidencja księgowa kosztów w jednostkach samorządu terytorialnego
- Jak porównywać koszty z wydatkami na potrzeby sprawozdawczości
9. Przychody i koszty z nimi związane
10. Bilans oraz pozostałe sprawozdania finansowe w jednostkach samorządu terytorialnego
- Zasady sporządzania bilansu z wykonania budżetu JST (powiązanie z księgami rachunkowymi)
- Zasady sporządzania bilansu jednostki budżetowej (powiązanie z księgami rachunkowymi)
- Zasady sporządzania rachunku zysków i strat (powiązanie z księgami rachunkowymi)
11. Najczęściej popełniane nieprawidłowości w zakresie rachunkowości oraz gospodarki finansowej
12. Kontrola zarządcza w zakresie rachunkowości oraz innych dziedzin należących do obowiązków głównego księgowego
Program szkolenia obejmuje liczne przykłady oraz ćwiczenia z omawianego zakresu
Zapraszam serdecznie do kontaktu poprzez formularz.
Oddzwonię lub odpiszę niezwłocznie.