Podstawowy podział:
AAA (Animal Assisted Activity)
- Działalność z Towarzyszeniem Psa
AAA stwarza szansę uzyskania korzyści motywacyjnych, edukacyjnych, rekreacyjnych lub terapeutycznych dla polepszenia jakości życia. AAA może odbywać się w różnych miejscach, może być grupowa lub indywidualna i może być stosowana do osób w różnym wieku. Działalność ta może być stosowana przez specjalnie przeszkolonych profesjonalistów lub opiekunów psów, we współpracy ze zwierzętami spełniającymi specyficzne kryteria.
AAT (Animal Assisted Therapy)
- Terapia z Towarzyszeniem Psa
AAT jest celowym zabiegiem, w którym zespół zwierząt i opiekun spełnia specyficzne kryteria i stanowi integralną część procesu leczniczego. AAT jest kierowana lub prowadzona przez profesjonalnego pracownika służby zdrowia, specjalistę, w ramach jego zawodowej praktyki. AAT została opracowana w celu polepszenia fizycznego, społecznego, emocjonalnego lub poznawczego funkcjonowania człowieka. AAT może być prowadzona w różnych miejscach, może być grupowa lub indywidualna i może być stosowana do osób w różnym wieku.
AAE (Animal Assisted Education)
- Edukacja z Towarzyszeniem Psa
AAE jest celowym zabiegiem, w którym zespół zwierząt i opiekun, spełniający specyficzne kryteria, stanowi integralny element programu opracowanego w celu polepszenia funkcji poznawczych człowieka. AAE powinna być kierowana lub prowadzona przez profesjonalnego wychowawcę odpowiedniej specjalności, w ramach jego praktyki zawodowej. AAE może być stosowana w różnych miejscach, może być grupowa, lub indywidualna i może być stosowana do osób w różnym wieku.
Cechy psa-terapeuty:
Łagodny
Odporny na stres
Posłuszny
Wesoły, ale zrównoważony
Cierpliwy, lubiący pieszczoty
Lubiący przebywać poza domem i wśród dużej ilości osób
Cele dogoterapii:
Prowadzenie zajęć z udziałem psa ma na celu między innymi:
- przełamanie bariery lęku przed kontaktem z psem,
- akceptowanie obecności psa w bliskim otoczeniu,
- nawiązanie i pogłębianie kontaktu z psem,
- kształtowanie pozytywnych emocji dziecka,
- pobudzanie zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku i węchu,
- koncentrację uwagi,
- rozpoznawanie części ciała człowieka i psa,
- podejmowanie różnych form działań ruchowych w obecności
psa i w kontakcie z nim,
- naukę relaksacji w obecności psa,
- umożliwienie dziecku wykonywanie wybranych czynności
pielęgnacyjnych przy psie,
- jeżeli to możliwe – rozwijanie mowy, wzbogacanie
słownictwa oraz nazywanie własnych emocji,
- wykonywanie czynności porządkowych w kontakcie z psem, - uczenie zasad bezpiecznego postępowania z psem, itp.
Podczas zajęć wykonuje się wiele rodzajów ćwiczeń i zabaw mających służyć podstawowemu celowi dogoterapii: rozwojowi dziecka, pobudzeniu jego zmysłów i pozytywnych emocji.
Korzyści płynące z dogoterapii:
- przynosi radość i wywołuje uśmiech,
- pozwala rozwijać kontakty społeczne,
- poprawia komunikację,
- pozwala myśleć o czymś innym niż własna osoba, wiek,
choroba.
- stymuluje ruch i aktywność, samodzielność
i odpowiedzialność,
- daje możliwość okazania uczuć,
- wytwarza swoistą więź: człowiek – zwierzę,
- podwyższa pewność siebie, nadaje życiu sens,
- pomaga zdobyć nowych przyjaciół,
- ułatwia przejść przez samotność, chorobę i depresję,
- rozwija funkcje poznawcze, koncentrację uwagi, orientację
przestrzenną,
- uczy samoakceptacji.