Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne to zajęcia przeznaczone dla wszystkich dzieci w wieku szkolnym polegające na świadczeniu jej pomocy w szybki opanowaniu podstawowych umiejętności szkolnych. Uczą one dzieci jak pisać, czytać oraz poprawnie mówić. Dodatkowo pomagają dzieciom pozbyć się problemów z: umiejętnościami społecznymi, motoryką, koordynacją wzrokowo-ruchową oraz czynnościami poznawczymi.
Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne są również nazywane terapią psychologiczno-pedagogiczną, wspomaganiem szkolnym oraz rewalidacją. Mają one na celu niesienie pomocy dzieciom niedającym sobie samodzielnie rady w szkole. W tym celu zajęcia terapeutyczne są łączone z terapią pedagogiczną, terapią trudności dyslektycznych, nauką ortografii i grafomotoryki, zajęciami sportowymi oraz zadaniami mającymi na celu poprawienie pamięci słuchowej i wzrokowej.
Terapia zajęciowa jest rodzajem psychoterapii i pomaga dzieciom szybko przywrócić prawidłowe funkcjonowanie i sprawność ciała. Taka terapia może przybrać kilka form. Wyróżniamy wśród nich głównie: ergoterapię (rehabilitacja obejmująca prace ręczne typu garncarstwo), arteterapię (terapia przez sztukę), estetoterapię (terapia z wykorzystaniem otaczającej nas pięknej przyrody oraz naszego otoczenia), chromoterapię (terapia pozwalająca na polisensoryczne odkrywanie otoczenia poprzez kolory), kinezyterapię (terapia ruchem), ludoterapię (terapia z użyciem gier i zabaw) oraz zwyczajne zajęcia relaksujące (rozładowanie napięcia psychofizycznego, odprężenie i wyciszenie).