Wyślij e-mail Podstawowymi systemami używanymi w informatyzacji dużych przedsiębiorstw były dotychczas systemy MRP (Material Resource Planning) oraz MRP II (Manufacture Resource Planning), a obecnie są ERP (Enterprise Resource Planning). Są to systemy wspomagające zarządzanie firmą poprzez zbieranie, przetwarzanie i zarządzanie informacjami płynącymi z wnętrza przedsiębiorstwa (back office). Kontrolowanie i sprawna organizacja procesów oraz przepływów informacyjnych w przedsiębiorstwie jest niezmiernie istotna. Wspomniane systemy, z ERP na czele, doskonale dają sobie z tym radę, jednakże wnętrze firmy to miejsce powstawania kosztów, a budowanie przewagi konkurencyjnej należy przede wszystkim realizować na podstawie informacji ze źródeł zewnętrznych (front office). Właśnie w pełni zintegrowane systemy CRM pozwalają na zbieranie i przetwarzanie takich informacji, a także na wspieranie marketingu, kampanii reklamowych, serwisu oraz rozliczenie tych zadań zarówno w kategoriach merytorycznych, jak i finansowych, zarządzanie kanałami dystrybucji, a także organizację i zarządzanie sprzedażą. "W przeciwieństwie do systemów klasy ERP, które standaryzują nasze działania, system CRM ma nam zapewnić możliwość naszej własnej i niepowtarzalnej koncepcji współpracy z klientem, która to koncepcja będzie ulegała ciągłym modyfikacjom."1 Nie ma bowiem jednej strategii CRM dla wszystkich przedsiębiorstw, nie ma nawet uniwersalnej strategii dla konkretnej branży. Strategię CRM tworzy się indywidualnie w oparciu o specyfikę danego biznesu, rynku itp. Wyślij e-mail