Favore.plBaza wiedzyDla firmy i biuraReklama, marketingE-marketing

Artykuł: Sztuka reklamy w Internecie

KATEGORIE
PROMOWANE USŁUGI
NAJNOWSZE ZLECENIA



Dodaj zlecenie

Sztuka reklamy w Internecie

Sztuka reklamy w Internecie
Autor: mateo   |   5 lip 2011, 15:16   |   Dział: Artykuły
Kategoria: E-marketing

Prawie dwie trzecie użytkowników sieci przyznaje się do tego, że przekaz reklamowy nakłonił ich do kliknięcia, aby dowiedzieć się więcej o reklamowanym produkcie lub usłudze. Systemy emisji reklam pozwalają na bieżąco kontrolować skuteczność wszystkich elementów kampanii reklamowej.

Czy reklama w sieci jest skuteczna?
Prawie dwie trzecie użytkowników sieci przyznaje się do tego, że przekaz reklamowy nakłonił ich do kliknięcia, aby dowiedzieć się więcej o reklamowanym produkcie lub usłudze (Gemius). Systemy emisji reklam pozwalają na bieżąco kontrolować skuteczność wszystkich elementów kampanii reklamowej. Podstawowym wskaźnikiem jest Click Through Rate (CTR), mówiący o tym ile spośród osób, które zobaczyły reklamę, zdecydowały się w nią kliknąć. Im CTR jest bliższy 100%, tym reklama jest skuteczniejsza. Oczywiście wynik 100% jest nieosiągalny. Dobry poziom to kilka, kilkanaście procent. W ocenie skuteczności kampanii prowadzonej przez określony czas (flat fee) lub przy wykupionej określonej liczbie emisji (model CPM) pomagają również wskaźniki kosztu nakłonienie jednego internauty do kliknięcia w baner lub skłonienia internauty do wykonania określonej czynności, na przykład wypełnienia formularza. W obu przypadkach im wartość jest niższa, tym lepiej świadczy o skuteczności reklamy. Wskaźnikiem, który warto wziąć pod uwagę jest również ROI (Return On Investment), czyli stosunek zysku wygenerowanego przez reklamę lub całą kampanię do poniesionych na nią kosztów. Skuteczność kampanii reklamowej zależy od wielu czynników. Najważniejsza jest atrakcyjność samej reklamy oraz dopasowanie form i miejsc emisji do grupy docelowej, do której przekaz ma dotrzeć.

Jak przeprowadzić skuteczną kampanię?
Reklama w Internecie najczęściej kojarzy się z banerami i ich odmianami. To faktycznie najpopularniejsza forma sieciowej promocji, choć trzeba pamiętać, że nie jedyna. Przygotowując kampanię, warto wziąć pod uwagę kilka form reklamy. Internauci mają różne preferencje: jedni zwracają większą uwagę na banery, innym bardziej zapada w pamięć informacja przeczytana w e-mailu. Internet pozwala reklamować się na wiele sposobów.

Reklama graficzna
Czyli wszelkie rodzaje animowanych lub statycznych obrazów, wyświetlanych jako element strony internetowej. Najpopularniejszym przedstawicielem jest baner – prostokątne pole, na którym wyświetlana jest reklama. Jego standardowe odmiany to poziomy (baner tradycyjny, billboard), pionowy (skyscraper) lub zbliżony do kwadratu (rectangle) obszar, wydzielony wyraźnie w przestrzeni strony www. W bardziej zaawansowanych formach może rozwijać się po najechaniu na niego kursorem (expand, push), dzięki czemu uzyskuje się dodatkową przestrzeń na przekaz reklamowy, lub poruszać się wraz z przewijaniem strony przez internautę (scroll), tak aby reklama zawsze znajdowała się w polu jego widzenia. Często spotykane są formy tzw. inwazyjne. Ten typ reklamy, który polega na zasłonięciu reklamą właściwej treści strony www, gwarantuje, że internauta jej nie przeoczy. Najbardziej znane formy to: okienko wyskakujące nad (pop-up), albo pod (pop-under) przeglądaną stroną, warstwa nałożona na treść w ramach tego samego okna (top layer, brand mark) a nawet reklama na krótką chwilę całkowicie zasłaniająca stronę (poltergeist). Decydując się na ten typ reklamy trzeba mieć świadomość, że jest ona przez część internautów nielubiana, a nowoczesne przeglądarki mają wbudowane mechanizmy do blokowania reklam inwazyjnych. Do wyboru są zawsze formy bardziej wyrafinowane, jak choćby umieszczenie reklamy jako tła strony internetowej (watermark), lub znanego z telewizyjnych serwisów informacyjnych poziomego paska, w którym przewijana jest reklama (scroller).

Reklama wideo
Od reklamy graficznej różni się przede wszystkim tym, że zamiast grafiki zawiera film. Może mieć formę samodzielnego spotu reklamowego (video ad), który umieszczony jest na stronie na podobnych zasadach, jak baner. Ciekawym sposobem na jej wykorzystanie jest spotykane na przykład w serwisach informacyjnych wstawienie przekazu reklamowego do treści relacji filmowej (in-stream video ad). Warto wspomnieć o wynikach badań opublikowanych w sierpniu 2007 roku przez Online Publisher’s Association. Ponad 50 procent ankietowanych odbiorców internetowej reklamy wideo chciało zdobyć więcej informacji o prezentowanym produkcie. Dla tych samych spotów w telewizji odsetek wyniósł tylko 21 procent.

Linki sponsorowane
Najmniej inwazyjna i niedrażniąca forma reklamy. Link sponsorowany to krótki tekst reklamowy, który po kliknięciu odsyła internautę do strony reklamodawcy. Używany jest do promowania produktów i usług na pokrewnych tematycznie stronach www. Na stronach linki sponsorowane umieszczane są przeważnie w specjalnie dla nich wydzielonej przestrzeni, nazywanej boksem, choć zdarza się również, że taki link imituje na przykład element menu serwisu. Linki sponsorowane są też popularną formą reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Prezentowane są w wynikach wyszukiwania słów o pokrewnej tematyce co reklamowany produkt. Dobrze dobrane i użyte w myśl zasady, że najskuteczniejsza jest reklama najmniej odróżniająca się od reszty strony, linki sponsorowane mogą być skutecznym uzupełnieniem dla większej kampanii reklamowej.

Wizytówki
Krótka prezentacja firmy, zawierająca najważniejsze informacje na temat jej działalności i oferty oraz dane adresowe to właśnie internetowa wizytówka. Ta forma reklamy pojawia się przeważnie w branżowych katalogach firm i internetowych spisach teleadresowych, rzadziej jako samodzielna strona www. Wizytówka może być rozbudowana do kilku podstron, zawierać informacje na temat konkretnych produktów, galerię zdjęć czy elementy interaktywne, takie jak na przykład formularz zamówienia. Jednak jej podstawowym zadaniem jest zazwyczaj przekserowanie internauty do właściwej strony reklamodawcy.

KOMENTARZE
  • reklamożerca   5 lip 2011, 15:53
    Fajnie opisane podstawy e-reklamy!
  • kruszon   17 lip 2011, 18:07
    no ciekawe
  • vatowiec   17 lip 2011, 18:08
    to rzeczywiście sztuka
USŁUGI AUTORA ARTYKUŁU