Prawie dwie trzecie użytkowników sieci przyznaje się do tego, że przekaz reklamowy nakłonił ich do kliknięcia, aby dowiedzieć się więcej o reklamowanym produkcie lub usłudze. Systemy emisji reklam pozwalają na bieżąco kontrolować skuteczność wszystkich elementów kampanii reklamowej.
Ogłoszenia
Zamieszczane są zazwyczaj w specjalnie do tego stworzonych, ogłoszeniowych serwisach internetowych. Podobnie jak w prasie, mogą mieć formę ogłoszenia drobnego, czyli krótkiej informacji o ofercie z danymi kontaktowymi. Serwisy ogłoszeniowe z reguły pozwalają również na dodanie zdjęcia. Analogicznie jak w przypadku gazet, również w Internecie funkcjonują ogłoszenia wymiarowe, w których dopuszczalne jest użycie grafiki – na przykład loga firmy.
E-mailing
E-mailing, nazywany krócej mailingiem jest formą marketingu bezpośredniego. To reklama wysyłana jako list prosto do skrzynki internauty. Daje najlepsze możliwości targetowania, czyli określenia kto powinien reklamę otrzymać. Przykładowe kryteria to: wykształcenie, wiek, płeć, branża, zawód, stanowisko, województwo czy miejsce zamieszkania. Reklamowy e-mail może mieć formę czystego tekstu, lub być zbudowany - identycznie jak strona internetowa – w języku HTML. Drugi wariant umożliwia wykorzystanie elementów graficznych i różnego formatu czcionek. Dzięki temu reklama może być wizualnie spójna ze stroną internetową nadawcy.
Inne metody reklamy internetowej
W ostatnich latach dynamicznie rozwija się reklama kontekstowa. Jej charakterystyczną cechą jest dopasowywanie się do treści strony, na której się pojawia. Na przykład do treści związanych z motoryzacją, dzięki mechanizmowi słów kluczowych, można automatycznie dobrać reklamę salonów samochodowych, hurtowni opon, itp. Ten typ reklamy sprawdza się w serwisach tematycznych i w wyszukiwarkach internetowych.
Krok dalej idzie reklama behawioralna. Jej zasada działania jest podobna do reklamy kontekstowej, jednak głównym kryterium doboru reklamy nie jest treść przeglądanej strony internetowej, ale preferencje internauty. Określa się je na przykład dzięki historii odwiedzanych stron www, czy rodzajowi zakupów, jakich dokonuje w sieci.
Ciekawym sposobem promocji w internecie jest też marketing wirusowy. Polega na tym, że firma wypuszcza do sieci plotkę na swój temat, śmieszny film lub grafikę, która ma skłonić internautów do rozsyłania przekazu między sobą.
Modele opłat
Istnieje kilka metod rozliczania kampanii reklamowych w internecie. Emisję reklam można zlecić na określony czas (flat fee). Płaci się wówczas za to, że reklama pojawia się w wyznaczonym miejscu na przykład przez miesiąc. Innym sposobem jest wykupienie określonej liczby emisji, czyli model CPM (Cost Per Mille, spotyka się też nazwę CPT – Cost Per Thousand). Nazwa wynika z tego, że przelicznikiem jest 1000 (łac. mille, ang. thousand) emisji. Przy tym modelu reklamodawca sam decyduje, jak długo ma trwać kampania i w jakim czasie mają się wyemitować wykupione emisje. Istotne znaczenie będzie miał tutaj wskaźnik SOV (Share Of Voice), który określa procentowy udział reklamy wśród wszystkich emisji na danej przestrzeni. Im SOV bliższy wartości 100%, tym reklama pojawia się częściej. SOV równy 100% oznacza wyłączność. Inna filozofia to płacenie za oczekiwany efekt. Najczęściej spotykane warianty to: CPC (Cost Per Click), kiedy reklamodawca płaci tylko za faktyczne kliknięcie w reklamę i przejście na wskazaną w niej stronę www; CPA (Cost Per Action), czyli opłata za wykonanie przez internautę czynności, do której namawiała go reklama.
Przydatne pojęcia
Capping określenie, ile razy jeden internauta ma obejrzeć reklamę.
CPA (Cost Per Action) cena za skłonienie internauty do wykonania określonej czynności przy pomocy reklamy. Na przykład zarejestrowanie się w reklamowanym serwisie.
CPC (Cost Per Click) cena za kliknięcie w reklamę.
CPM (Cost Per Mile) cena za 1000 wyświetleń reklamy.
CPT (Cost Per Thousand) nazwa używana zamiennie z CPM.
CTR (Click Through Rate) miara skuteczności reklamy internetowej. Odsetek osób, które kliknęły w reklamę w stosunku do wszystkich osób, które ją zobaczyły.
CR (Conversion Rate) odsetek osób, które wykonały czynność sugerowaną w reklamie (na przykład zarejestrowanie się w reklamowanym serwisie), w stosunku do osób, które reklamę zobaczyły.
Flat fee opłata za wyświetlanie reklamy przez określony czas.
Na podstawie publikacji Money.pl: „Reklama Internetowa dla Firm- przewodnik dla małych i średnich przedsiębiorstw”
Tomasz Pudlis & Bartłomiej Dwornik