Badanie rynku to całość systematycznych działań mających na celu zbieranie, analizowanie i interpretowanie informacji o procesach zachodzących na rynku. Badanie rynku pozwala określić podstawowe mechanizmy rynkowe takie jak popyt, podaż, ceny, a także zachowania konsumentów i działania konkurencji. Przez większość czasu jest używane w branżach produkcyjnych i handlowych, ponieważ są one bardzo konkurencyjne i dlatego wymagają szczegółowej analizy przed podjęciem jakichkolwiek działań związanych z wprowadzeniem nowego produktu lub marki na rynek. W przeciwnym razie może to świadczyć o tym, że proponowane przez nas produkty już istnieją na rynku lub że mają niewielkie szanse na konkurowanie z istniejącymi produktami. Badania rynku to nie tylko handel. Mogą one dotyczyć sektora usług, a także wielu innych sektorów, zarówno rozwiniętych, jak i słabo rozwiniętych. Oczywiście w zależności od potrzeb klienta stosuje się różne techniki badania rynku.
Zdecydowana większość badań rynku to dogłębna analiza konkretnego sektora gospodarki, z uwzględnieniem informacji o nasyceniu samego rynku, wiodących firmach oraz potencjalnej konkurencji, która mogłaby stanowić poważną gospodarkę. Badania. Ponadto uzyskano informacje o specyfice zachowań klientów oraz potencjalnych korzyściach, jakie można uzyskać wchodząc na rynek z nową marką. Jak przeprowadzić badanie rynku? Wykonanie tego typu analizy wymaga dużej wiedzy i dużego doświadczenia. Bez odpowiedniego przygotowania możesz popełnić błędy, które wpłyną na ostateczne wnioski. Dzięki nim klient może podjąć ostateczną decyzję o dalszych działaniach marketingowych. Płatne badania rynku można podzielić ze względu na sposób ich prowadzenia.
Istnieją dwa podstawowe typy:
Pierwotne
To najbardziej czasochłonny rodzaj badania rynku. Opiera się na zorganizowanym zbiorze danych pozyskiwanych bezpośrednio na potrzeby danego zamówienia. Dzięki tego typu badaniom rynku klient może uzyskać aktualne i dokładne dane na temat potencjalnego obszaru działalności, w który planuje wejść. Ten rodzaj analizy wymaga dokładnej pracy organicznej. Przy ustalaniu warunków prowadzenia takich badań często okazuje się, że ich realizacja wymaga większego zaangażowania człowieka. Wszystko po to, aby zapewnić odpowiednią jakość i dokładność jej wyników.
Wtórne
Jest o wiele prostsze niż pierwotne badanie rynku które prowadzone jest poprzez przeglądanie i porządkowanie publicznie dostępnych danych. Niektóre z nich mogą pochodzić np. z różnych stron internetowych lub artykułów, a niektóre są publikowane przez urzędy i agencje analizujące trendy rynkowe.