Public Relations (PR) to świadome, zaplanowane i długotrwałe dbanie o stosunki z bliskim i dalekim otoczeniem organizacji. PR ma za zadanie dbanie o dobry wizerunek, budowanie relacji oraz pozyskanie jak największej liczby klientów.
Możliwe jest wyróżnienie kilku funkcji Public Relations. Pierwsza z nich to funkcja komunikacyjna. Jej celem jest nawiązywanie i utrzymywanie odpowiednich więzi ze wszystkimi elementami jej otoczenia. Dotyczy to zarówno tych elementów, które znajdują się w obszarze działania organizacji, jak i w obszarze jej potencjalnego rynku. Kolejną funkcją jest funkcja integracyjna. Polega ona na dostosowaniu organizacji do elementów otoczenia. Ma to za zadanie polepszenie sprawności działania układu z gospodarczego z otoczeniem. Ostatnią funkcją Public Relations jest funkcja koordynacyjna. Wyraża się ona w odpowiednim doborze poszczególnych elementów promocji w celu stworzenia jednolitego pod względem programowym obrazu przedsiębiorstwa.
Na początku warto zaznaczyć, że różne organizacje, ze względu na swoją odrębność struktury czy też strategii, będą podejmować różne działania w ramach Public Relations. Do najczęściej spotykanych działań można zaliczyć:
• Corporate identity – to działanie ma za zadanie tworzenie tożsamości organizacji,
• Public affairs – polega na tworzeniu i podtrzymywaniu korzystnych relacji z przedstawicielami władzy, zarówno na poziomie lokalnym jak i krajowym,
• Publicity – jest znane również jako media relations, dotyczy współpracy ze środkami masowego przekazu,
• Lobbing – polega na tworzeniu oraz utrzymywaniu dobrych stosunków z organami rządowymi w celu wywierania wpływu na ustawy i przepisy, które wywierają wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa,
• Community relations – jest to działanie polegające na tworzeniu i podtrzymywaniu dobrych relacji z lokalnymi społecznościami
Czarny PR
Czarnym PR-em możemy nazwać działania, które mają na celu zniszczenie wizerunku jakiejś organizacji, produktu czy też osoby. Jest to dokonywane poprzez podawanie nieprawdziwych, zmanipulowanych lub niesprawdzonych informacji. Do narzędzi, które często są używanie w tego typu praktykach można zaliczyć oszustwo, sabotaż, propagandę czy też manipulację psychologiczną.