Ogólnie rzecz biorąc, zarządzanie jakością oprogramowania to proces, który ma na celu zapewnienie jakości tworzonego oprogramowania poprzez prawidłowe wykonanie procesu testowania oprogramowania. Kontrola jakości IT może odbywać się na różne sposoby w zależności od organizacji i rodzaju projektu, ale musi towarzyszyć całemu procesowi tworzenia oprogramowania.
Zebranie wymagań i określenie zakresu projektu to przede wszystkim weryfikacja weryfikowalności zidentyfikowanych wymagań. W tym przypadku jednym z produktów może być strategia eksperymentalna. Rozwiązania projektowe opierają się przede wszystkim na zaplanowaniu procesu testowania. W takim przypadku jednym z wyników może być plan testów zawierający plan testów.
Rozwiązanie kodowane jest głównie poprzez ciągłe tworzenie i wykonywanie scenariuszy i przypadków testowych, a także rejestrację defektów i ich późniejsze rozwiązanie. W tym przypadku jednym z produktów mogą być scenariusze i przypadki testowe oraz raporty z wykonania iteracji testów. Zarządzanie zmianami polega na zbadaniu, w jaki sposób planowane zmiany wpływają na jakość powstałego rozwiązania i zaplanowaniu następujących środków i metod zapewniania jakości po zmianie.
Jedną z konsekwencji tej sytuacji mogą być zmiany w planie testów oraz zmiany w scenariuszach i przypadkach testowych. Zakończ projekt wykonując pewnego rodzaju specjalistyczne testy, aby w pełni zweryfikować jakość powstałego rozwiązania. Mogą to być na przykład testy integracyjne, testy akceptacyjne i testy operacyjne. W takim przypadku jeden z Twoich produktów może być propozycją wydania systemu.